Reklama


Reklama

PROPOZYCJE ZABAW - W CO SIĘ BAWIĆ Z DZIECKIEM W DOMU


Zespół Pedagogów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ramach akcji ZOSTAŃ W DOMU opracował „Propozycje zabaw, w co się bawić z dzieckiem w domu”. Zachęcamy do wspólnej zabawy z dziećmi w domowym zaciszu! Miłej Zabawy! Plik można pobrać stąd>>>> kliknij



 

PROPOZYCJE ZABAW

 W CO SIĘ BAWIĆ Z DZIECKIEM W DOMU                                                                     

40 gier i zabaw jezykowych. – English is Easy

DRODZY RODZICE !!!!

Przed nami bardzo trudny i ciężki czas. Zamknięte są żłobki, przedszkola i szkoły. Wielu                                                 z Was stanęło przed dylematem, jak zorganizować sobie czas z własnym dzieckiem. Choć większość dzieci ma pokoje pełne atrakcyjnych zabawek, to i tak to nie uchroni ich od nudy. Warto pamiętać, że dla najmłodszych to także niełatwy czas. Oddzieleni od swoich rówieśników, ulubionych osób i rozrywek często bywają nieznośni. Co zrobić, by „odciągnąć” nasze dzieci od telewizorów, tabletów i telefonów komórkowych? Czasami wystarczy uruchomić w sobie dziecięcą fantazję, by na nowo odkrywać urok w dobrze znanych zabawkach, przedmiotach, materiałach i produktach codziennego użytku. Na naszej stronie proponujemy Państwu zestawy zabawowych inspiracji.

SPIS TREŚCI

ZABAWY – EKSPERYMENTY    2

ZABAWY RUCHOWE    4

ZABAWY DYDAKTYCZNE I ROZWIJAJĄCE LOGICZNE MYŚLENIE
ORAZ KONCENTRACJĘ UWAGI    6

ZABAWY TEMATYCZNE    7

ZABAWY SŁUCHOWE    8

ZABAWY STYMULUJĄCE SFERĘ  EMOCJONALNO - SPOŁECZNĄ    9

ZABAWY ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ    11

ZABAWY – EKSPERYMENTY

Zobacz obraz źródłowy

1. Największym hitem jest zawsze eksperyment z sodą oczyszczoną i octem: najpierw wlewamy nieco octu do jakiegoś pojemnika, potem dosypujemy łyżkę sody. Dzieci aż buzie otwierają, kiedy to wszystko zaczyna nagle buzować i „ucieka” z pojemnika. Najlepszy efekt  uzyskamy, kiedy to faktycznie wypływa z jakiegoś „wulkanu” – można go zrobić z masy solnej czy gliny.

2. Wszelkiego rodzaju masy – piasek księżycowy jest dla dzieci numerem jeden! Wystarczy trochę mąki zmieszać z oliwką dla dzieci; alternatywą jest też sztuczny śnieg – mąka i pianka do golenia. Można to urozmaicić i dodać trochę barwników spożywczych, używać przy nich foremek do piasku. Niestety, nastawcie się na trochę sprzątania !!!

3. Magnesy – choć trzeba uważać, żeby młodsze dziecko nie chciało ich połknąć. Patrzenie, jak się odpychają i przyciągają zajmie dziecko na jakiś czas, jednak fajnym pomysłem jest zrobienie magnesowych wyścigów. Na grubej kartce (lub dużej tekturze) rysujemy tor i bierzemy dwa magnesy. Jeden kładziemy u góry, drugi od spodu kartki. I tak ciągnąc magnes dolny, doprowadzimy do mety ten górny. Uwierzcie, dla dziecka nie jest to takie proste.

 4. Ciekawym eksperymentem jest też przykrywanie szklanką świeczki (podgrzewacza)               i patrzenie, jak gaśnie. Fajna okazja do nauki o powietrzu i tlenie.

 5. Soda i ocet napompują balon – całą miksturę wsypujemy do butelki, szybko zakładamy na nią balon i patrzymy, jak rośnie.

6. Nieco mniej kłopotów, choć więcej szorowania rąk będzie przy cieczy nienewtonowskiej. To dziwne „coś” pod wpływem lekkiego chwytu staje się płynne, a jak zaczniemy formować, to twardnieje. Jednak wypłynie ci z dłoni, gdy poluzujesz chwyt. Szokujące, ale prawdziwe – dzieci aż otwierają buzię ze zdumienia.

7. Używamy też sklepowej ciastoliny, naprawdę świetnie się lepi a najlepsze, że nawet jak stwardnieje to wystarczy ją zostawić na noc z odrobiną wody i wraca do życia. Jeśli komuś brakuje pomysłów, co można ulepić, to dostępne są też zestawy z szablonami – można je wyklejać, pomagając sobie dołączonym wałkiem lub specjalną szpatułką. Z ciastoliny można lepić muchy, literki, cyferki… po prostu wszystko.

8. Malowanie kamieni – dzieci kochają malować po wszystkim, co nie jest kartką papieru. Żeby jednak oszczędzić nasze ściany, proponujemy podsunąć dziecku coś z własnego ogródka/parku. Potrzebne będą kamienie, farby i pomysły. Można wydrukować sobie wzory       z internetu albo zdać się na własną wyobraźnię.

 9. Chrupki kukurydziane – nadają się do tworzenia wszelkiej maści stworów, budowli czy zwierzątek. W wersji najprostszej można je po prostu moczyć i sklejać ze sobą, a w wersji rozszerzonej dołożyć nogi, czy rogi z zapałek. Można kupić zarówno chrupki tradycyjne, zaokrąglone, jak i długie proste, a nawet małe okrągłe kuleczki o owocowym smaku. Te ostatnie są świetne jako koła do samochodów lub oczy zwierząt.

10. Gra piłeczkami – bierzemy trzy większe pojemniki (kosze, wiaderka, miski) i ustawiamy w rzędzie. Rzucamy piłeczką tak, aby trafić. Najbliższy cel punktowany jest za 2 punkty, dalszy za 5 i ostatni za 10. Najlepiej, jeśli bawi się więcej niż dwie osoby, można wtedy zrobić zawody.

11. Pieczątki z ziemniaka – zabawa stara jak świat, ale choć na rynku nie brakuje gotowych pieczątek, to najlepiej sprawdza się właśnie ziemniak. Dziecko ćwiczy krojenie ziemniaka na pół, foremką metalową wykrawa kształt, dorosły poprawia nożykiem. Dalej już tylko należy pomalować każdą połówkę dowolną farbą i odciskać. Proste i tanie.

12. Zabawa w zgadywanki – najpierw po kolei wkładamy do nieprzezroczystego worka jakieś skarby – drobne zabawki, kuchenne przedmioty, przybory szkolne. Dziecko sięga do worka i nie wyjmując zgaduje, co złapało. Można też wkładać małe przedmioty lub artykuły spożywcze do butelek, np. po kosmetykach – dziecko rozpoznaje wtedy, co jest tam schowane po dźwięku. Ale zasadą jest, że najpierw dziecko musi wiedzieć, co w ogóle zostało schowane do worka czy pojemników.

13. Makarony – nieugotowany makaron penne (rurki) jest świetną rozrywką! Można wysypać go do miski i łowić słomką do picia (taką zginaną). Proponujemy zawody „Kto złowi więcej”. To wcale nie jest proste! Oczywiście można go nawlekać, choć do penne zamiast nitki czy sznurka lepiej użyć drucika. Pomalowany makaron świetnie udaje oryginalny naszyjnik czy bransoletkę. Na sznurek doskonale nawleka się takie maleńkie, makaronowe kółeczka czy gwiazdki.

14. Duże makaronowe muszle łatwo przerobić na rybki – wystarczy farba i trochę wyobraźni. Różne kształty makaronów doskonale odciskają się też w ciastolinie lub glinie,                a pokolorowane kokardki można przykleić do kartki i przerobić na motylki.

15. Tekturowe miasto – wspólnie z dzieckiem znajdziecie mnóstwo inspiracji na tekturową zabudowę. Wystarczy kilka starych pudeł, farby albo kolorowy papier i już można mieć w domu kolorowe kamieniczki, zamek lub remizę strażacką.

16. Zabawa balonami – z balonami można robić wiele. Najlepszą zabawą jest dmuchanie                      i puszczanie po domu – nigdy nie uda się zgadnąć, gdzie taki oszalały balon wyląduje.                        Piszczenie balonem też jest super, ale trochę może przerazić nam psa lub kotka. W domu balonami gramy w babingtona. Doskonała zabawa to malowanie nadmuchanym balonem – wystarczy nakapać trochę farby na kartkę i rozsmarowywać balonem. Trochę bałaganu będzie, ale można go uniknąć, malując na papierze ułożonym na blaszce z piekarnika (tej wielkiej, nie takiej małej foremce).  

17. Sól – masa solna znana jest chyba każdemu i też potrafi nieźle zająć kilkulatka, ale czymś jeszcze lepszym jest malowanie na soli. Bierzemy pipetę, zakraplacz, ewentualnie strzykawkę i napełniamy ją wodą z barwnikiem spożywczym (lub po prostu z farbą). Dziecko nabiera płyn i wystrzykuje na sól. W przypadku strzykawki nieco chlapie, przy pipecie                  i zakraplaczu jest spokojniej. Można obserwować rozchodzenie się cieczy i przenikanie kolorów. Tak pokolorowaną solą można potem „wymalować” przygotowany wcześniej szablon jakiegoś krajobrazu, itp. Wystarczy go posmarować klejem i wysypać wysuszoną, kolorową sól na papier.

18. Pajęczyna – doskonały czasopochłaniacz! Pomiędzy domowymi sprzętami, krzesłami, stołami rozciągamy włóczkę na niewielkiej wysokości. Motamy ją wokół, tworząc włóczkową pajęczynę. Dziecko ma za zadanie przechodzić nad włóczką nie dotykając jej. Można też porozrzucać pod włóczką np. piłeczki, a dziecko musi się pod nią wczołgać, aby je wydobyć.

19. Mieszanie kolorów - eksperyment pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Potrzebne będą: naczynia (np. słoiki), woda, oliwa i barwniki do żywności. Wlewamy wodę tak, by zajmowała ½ naczynia. Następnie zabarwiamy ją. Pozostałą przestrzeń uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiczki zakręcamy. Przy potrząsaniu kolory się mieszają, potem wracają na swoje miejsce. Proste, prawda?

 

20. Zabawa z powietrzem – potrzebna będzie suszarka do włosów i balon. Najpierw napompuj balon.  Umieść go nad włączoną suszarką i puść. Co się stanie? A teraz włóż rękę pomiędzy suszarkę a balon. Co się stanie? Teraz umieść rękę nad balonem i stopniowo ją opuszczaj i podnoś. Co się stanie?

ZABAWY RUCHOWE

Zobacz obraz źródłowy

1. Ruchy naprzemienne  - stymulowanie działania obu półkul mózgowych. Dotykanie lewą ręką prawej stopy i odwrotnie: prawą ręką lewej stopy. Ćwiczenie wykonujemy przy zgiętej nodze w kolanie. Następnie dotykanie prawą ręką uniesionego lewego kolana i odwrotnie: lewą ręką prawego kolana. Unoszenie lewej ręki w górę bokiem i jednoczesny wyrzut prawej nogi w bok (ręka i noga wyprostowana). Ćwiczenie powtarzamy też odwrotnie: unoszenie prawej ręki w górę bokiem i jednoczesny wyrzut lewej nogi w bok (ręka i noga wyprostowana).

2. Ptaki do gniazd - potrzebna będzie poduszka. Dziecko jest ptaszkiem, więc naśladuje fruwanie ptaszka popiskując ; ,,pi,pi,pi….’’. Na hasło:,,Ptaszki do gniazd’’ siada na poduszce - powtarzamy ćwiczenie dwa razy. Następnie dziecko jest wróbelkiem, fruwa i naśladuje głos ,,ćwir, ćwir…. Na hasło ,,Wróbelki do gniazd’’ siada na poduszce - powtarzamy ćwiczenie dwa razy. Na koniec dziecko jest wroną fruwa i naśladuje głos ,,kra, kra…. Na hasło ,,Wrony do gniazd’’ siada na poduszce - powtarzamy ćwiczenie dwa razy. Zwracamy uwagą aby dziecko wyraźnie wymawiało zgłoski; pi,kra, ćwir.


Reklama

3. Bańka - dziecko stoi, sylabizuje wierszyk i inscenizuje go ruchem według instrukcji: Rośnie bańka kolorowa. W górę wzlecieć już gotowa. (powolne podnoszenie rąk) Rośnie bańka, że aż strach. ( maksymalne podniesienie rąk z jednoczesnym wzbiciem się na palce stóp) Pyk! Mignęła, no i trach! ( na słowo trach! upada na podłogę). Potem można się pobawić w dmuchanie baniek mydlanych.

4. Wiosenne ćwiczenia gimnastyczne do wykonania z Mamą /Tatą: "Słońce i deszczyk": biegajcie po pokoju. Na hasło mamy: "słońce!" zatrzymajcie się i stańcie z podniesionymi rękami w górę. Na hasło: "deszcz!" przykucnijcie i schowajcie głowy. "Bocian" - chodźcie po pokoju i wysoko unoście kolana. Co pewien czas jak bociany, zatrzymajcie się i stańcie na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona. Ciekawe komu uda się zachować równowagę...."Kokon motyla" - owiń mamusię/tatusia długim szalem lub kocem. Potem mamusia/tatuś owinie ciebie.

5. Slalom – potrzebne będą plastikowe butelki (mogą być pełne lub puste). Rozstawiamy, np. 3 butelki w pokoju w linii prostej i prosimy, aby dziecko pokonało trasę omijając butelki slalomem. Teraz zawiązujemy oczy szalikiem i polecamy, aby powtórzyło tę czynność. Zabawa ćwiczy koordynację ruchową oraz koncentrację i pamięć.

6. Poszukiwacz skarbu – narysuj mapę mieszkania i zaznacz na niej kilka miejsc. W tych miejscach można umieścić zadania dla dziecka, np. zrób 5 przysiadów, 3 razy podskocz na obu nogach, okręć się wkoło. W ostatnim miejscu proszę schować  jakąś niespodziankę dla dziecka. Może to być coś słodkiego lub co tylko chcemy. Zabawa ćwiczy koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo – ruchową i pamięć.

7. Skocz do mety – świetna zabawa, jeśli mamy dwójkę dzieci lub jeśli chcemy pobawić się z własnym dzieckiem. Układamy sznurek na podłodze – to linia startu oraz drugą w pewnej odległości od niej – to będzie meta.  Ustawiamy się na linii startu. Rzucamy kostką do gry. Zawodnik wykonuje tyle podskoków na obu nogach, ile wyrzucił oczek. Wygrywa ten, kto pierwszy przekroczy linię mety. Zabawa ćwiczy sprawność ruchową, równowagę, koordynację ruchową.


 

ZABAWY DYDAKTYCZNE I ROZWIJAJĄCE LOGICZNE MYŚLENIE
ORAZ KONCENTRACJĘ UWAGI

Ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi - BrainGym

1. Lepienie z plasteliny liter   - rodzic pokazuje literę (małą lub wielką). Zadaniem dziecka jest odtworzenie kształtu pokazywanej litery z cienkiego wałka plasteliny.

2. Zapamiętaj i powtórz - proszę ułożyć na stole kilka przedmiotów (4-5) i wspólnie z dzieckiem wypowiadać głośno ich nazwy. Później proszę zakryć przedmioty a zadaniem dziecka jest wymienienie nazw.

3. Szukamy kolorów - proszę włączyć dowolną wesołą muzykę, a dziecko może tańczyć w jej rytm, trzymając w dłoni pędzel. Na przerwę w muzyce rodzic wymienia kolor, a dziecko szuka go w domu i dotyka pędzlem. Potem udaje, że maluje na podłodze coś, co może być w tym kolorze, np.: żółte słońce, czerwone serce, zieloną trawę.

4. Co się zmieniło? – rozkładamy na podłodze lub na stole kilka przedmiotów, np. klej, nożyczki, gumka, klucz, spinka do włosów, itp. Dziecko zapamiętuje położenie przedmiotów. Prosimy, aby się odwróciło i w tym czasie zamieniamy miejscami położenie dwóch przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co się zmieniło. Zabawa ćwiczy pamięć.

5. Rysowanie naprzemienne – kładziemy przed sobą kartkę z bloku. Umawiamy się z dzieckiem, co będziemy rysować, np. kota, chłopca, dziewczynkę, podwórko. Na przemian: raz rodzic, raz dziecko rysuje tylko jeden element obrazka. Po skończonej pracy możemy ułożyć opowiadanie z wykorzystaniem powstałego rysunku. Zabawa ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową, wyrabia sprawność ręki, wzbogaca słownictwo i kształtuje umiejętność budowania zdań.

6. Układanie zagadek – rodzic wymyśla własną zagadkę, np. Co to za zwierzę? Jest groźne, mieszka w zoo lub w Afryce i ma grzywę - a dziecko odgaduje. Następnie dziecko układa swoja zagadkę, a rodzic odgaduje.

7. Gry planszowe i puzzle - świetnym sposobem na rozwijanie koncentracji uwagi, jest układanie puzzli lub gry planszowe.

8. Wieża z klocków – budujemy wieżę z klocków stawiając klocki jeden na drugim – jedna wieża rodzic, druga dziecko. Czyja wieża będzie wyższa?

9. Zabawa w kolory – rodzic na przemian z dzieckiem wymienia nazwy kolorów. Kolory nie mogą się powtarzać.

 

ZABAWY TEMATYCZNE

Zobacz obraz źródłowy

1. Zabawa w sklep – układamy na półkach, krzesełkach, podłodze różne przedmioty. Mogą to być artykuły spożywcze, papierowe, kosmetyki, zabawki. Organizujemy sklep, np. zabawkowy. Przygotowujemy ceny produktów na kartce (w zakresie 10) i pieniądze (wykonane z papieru). Raz dziecko, raz rodzic jest sprzedającym i kupującym. Ćwiczymy zasady kulturalnego zachowania się w sklepie (zwroty: dzień dobry, czym mogę służyć, dziękuję, do widzenia) oraz umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10.

2. Wiosenna łąka – układamy opowieść o wiośnie, a zadaniem dzieci jest naśladowanie wszystkich czynności, o których jest mowa, np.: Był piękny, wiosenny dzień. Dzieci wstały rano, przeciągnęły się, ubrały i zjadły śniadanie. Nałożyły kurtki, czapki, buty i wybiegły na łąkę. Nagle ujrzały bociana, który brodził po łące, a po chwili stanął na jednej nodze i obserwował otoczenie. Potem zobaczył żabki, które skakały po łące. Nad łąką krążył jastrząb, więc wszystkie zające pochowały się do norek. Ślimaki wolno pełzały, a łabędzie na pobliskim stawie wzbijały się do lotu. Po pewnym czasie słoneczko zaczęło chować się za chmury, więc dzieci wróciły do domu. Teraz dzieci mogą opowiedzieć, jakie zwierzęta widziały na łące, a na koniec narysować wiosenną łąkę.

 

ZABAWY SŁUCHOWE

 

Zobacz obraz źródłowy

 

1. Zabawa słuchowa - dziecko siedzi i słucha wyrazów wypowiadanych wolno przez rodzica. Jego zadaniem jest klasnąć w dłonie, gdy rodzic powie wyraz, który jest nazwą koloru, np.: piłka, zielony, kot, farby, czarny… (Ćwiczenie koncentracji i percepcji słuchowej).

2. Synteza fonemowa - celem jest ćwiczenie umiejętności łączenia głosek w słowa. Rodzic wymawia pojedyncze głoski, a dziecko próbuje połączyć je w słowa, np.:

  • D – O – M 

  • W – A – T – A

  • CZ – A – P – K – A

  • T – R – Ą – B – K – A

  • W – I – A –T – R – A – K

  • K – O – M – P – U – T – E – R

  • T – E – L – E – W – I – Z – O – R   

 

3. Różnicowanie  fonemów - celem jest doskonalenie świadomości fonologicznej. Rodzic wypowiada dwa słowa. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, czy są to takie same słowa, czy różnią się one między sobą (dziecko mówi takie same lub nie takie same). Przykładowe  pary słów:

  •  bal – pal;

  • dom – dom;

  • sowa – sofa;

  • bas – pas;

  • czar – czar;

  • ton – tom;

  • las – las;

  • mak – mag;

  • len – leń;

  • duch – duch;

  • wrak – frak;

  • dama – tam.

W przypadku słów, które się różnią warto poprosić dziecko, aby powiedziało dodatkowo czym się różnią. Np. słowa  bal – pal różnią się pierwszymi głoskami b – p.

4. Dzielenie słów na sylaby - celem jest doskonalenie syntezy sylabowej. Rodzic wypowiada słowa, które dziecko ma podzielić na sylaby, np.: lalka, domek, auto, samolot, tulipan, szkoła, klasa, pani … Dziecko może pomagać sobie klaszcząc lub wskazując kolejne sylaby na palcach. 

5. Zabawa w rymy – podajemy  wyraz i wspólnie szukamy wyrazu, który się z nim rymuje, np. słoń-koń-dłoń; rak- hak-mak; półka–bułka-kółka-spółka.

6. Szukamy głoski – podajemy dziecku wyraz, np. sok, a zadaniem dziecka jest wskazanie pierwszej głoski (s) i podawanie wyrazów, które również zaczynają się na s, np. smok, syrop, samochód, sanki. Zabawę można utrudnić – podajemy dziecku wyraz, np. koc, dziecko wskazuje ostatnia głoskę (c) i szuka wyrazów, które kończą się lub zaczynają głoską (c).

 

ZABAWY STYMULUJĄCE SFERĘ  EMOCJONALNO - SPOŁECZNĄ

PROBLEMY WYCHOWAWCZY I NIE TYLKO... | Szkoła Podstawowa Nr 9 w ...

 

1. Nie rozśmieszaj mnie - celem jest umiejętność koncentracji i panowania nad emocjami.

Dwie osoby – rodzic i dziecko lub rodzeństwo. Jedna osoba usiłuje być poważna i się nie uśmiechać. Druga osoba próbuje zrobić wszystko, żeby ją rozśmieszyć. Kiedy to już jej się uda, zamieniają się rolami.

Reklama

 

2. Zabawa w lustro wody - celem jest wywołanie dobrego samopoczucia, przyjemnych                  przeżyć i radości ruchu. Jedna osoba stoi, druga leży na dywanie. Osoba stojąca dowolnie wymyśla i pokazuje różne figury. Druga osoba, będąca lustrzanym odbiciem (w jeziorze) powtarza te same ruchy w pozycji leżącej. Po wykonaniu sześciu figur następuje zmiana ról. 

 

3. Niedokończone zdania - celem jest kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania/myśli. Rodzic mówi: teraz pobawimy się w niedokończone zdania. Ja powiem początek, a ty dokończysz zdanie.

  • Dzisiaj czuję się, ….

  • Moja ulubiona bajka to …..

  • Kiedy czuje złość, to ….

  • Najczęściej mnie złości ……

  • Najmilszą rzeczą, która mi się dziś przytrafiła,  jest ….

  • Moje dwie zalety to ….

  • Najlepiej potrafię …..

  • W przedszkolu podoba mi się ….

4. Szczęście - celem jest uświadomienie sobie chwil, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi. Zamknij oczy i zastanów się, kiedy jesteś szczęśliwy. Niech w Twojej głowie pojawią się różne obrazy, które są związane z Twoim szczęściem. Wybierz ten, który jest dla Ciebie najważniejszy. Otwórz oczy i narysuj chwilę w której czujesz się/czułeś się szczęśliwy. Opowiedz o swoim rysunku.

5. Strachy na lachy - celem jest uświadomienie sobie swoich lęków i szukanie sposobów  radzenia sobie z nimi. Zamknij oczy i rozluźnij się. Jeśli czujesz się już bezpiecznie, wyobraź sobie swój strach – coś co sprawia, że się boisz. Zastanów się, jak to wygląda i z czym jest związane. Jeśli już wiesz, otwórz oczy i narysuj to czego się boisz. Nazwij to co narysowałeś. Teraz przyjrzyj się swojemu rysunkowi strachu uważnie jeszcze raz i dorysuj mu coś co sprawi, że przestaniesz się go bać, że będzie cię on rozśmieszać. Pomyśl: co możesz zrobić, gdy się czegoś boisz, aby poczuć się lepiej? (np. pomyśleć o czymś przyjemnym, porozmawiać z kimś …).

6. Masaż dziecka - chwila relaksu:

  • Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),

  • idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),

  • tu przebiegły konie - patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),

  • tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),

  • a tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),

  • zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),

  • spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),

  • czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi), powtórzyć dwa razy, potem zmiana ról.

 

7. Paluszkowe bajki - celem jest rozwijanie kreatywności, wzbogacanie wyobraźni i słownictwa dziecka, nazywanie uczuć. Na wewnętrznej stronie palców starej rękawiczki w odpowiednim miejscu nakleić z papieru narysowane główki z różnymi wyrazami twarzy. Dziecko zgaduje uczucie i opowiada o tym bajkę (bohater ma przygody smutne, wesołe, itp.).

 

ZABAWY ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ

Kółko plastyczne - Kółka zainteresowań - Przedszkole im.Misia ...

 

1.  Rysowanie oburącz - celem jest doskonalenie motoryki małej. Rysowanie obiema rękami jednocześnie różnych kształtów: linii prostych, fal, figur (np. koło, trójkąt …), kształtów (np. jabłko, słońce …) itp. Zaczynamy od rysowania w powietrzu, a dopiero następnie na kartce. Można wcześniej złożyć kartkę na pół i wyznaczyć w ten sposób linię środka do rysowania po obu stronach linii (lewa ręka po lewej stronie, prawa po prawej stronie). 

2. Zagadki pantomimiczne - proszę ruchem przedstawić dziecku jakąś czynność (np. mycie zębów). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie tej czynności oraz podanie pory, w której tę czynność się wykonuje.

3. Zabawa „prawda-fałsz” - rodzic czyta zdanie na temat urządzeń elektrycznych i czynności z nimi związanych a Twoim zadaniem jest zdecydować, czy zdanie było prawdziwe czy fałszywe:

1. Żelazko pierze ?

2. Czajnik gotuje wodę?

3. Suszarka miksuje?

4. Odkurzacz myje?

5. Lodówka chłodzi żywność?

6. W tv możemy oglądać bajki?

4. Samodzielne układanie obrazka z części - rodzicu – wytnij dowolny obrazek z gazety , przetnij na kilka części i czekaj aż dziecko go ułoży. 

5. Klamerki do bielizny - proponujemy dziecku dopinanie klamerek do miseczki, do rozwieszonego sznurka, do sztywnej kartki, do papierowego talerzyka. Dobieramy klamerki według koloru, według napisanej na papierowym talerzyku liczby.

Starszym dzieciom proponujemy dopinanie drewnianych klamerek z literkami do obrazków w taki sposób, aby powstała nazwa tego, co znajduje się na danym obrazku. W ten atrakcyjny sposób utrwalamy znajomość liter, uczymy odczytywać wyrazy i kojarzyć je z obrazem graficznym.

6. Fasole i kasze - można je przesypywać do innego naczynia, szukać ukrytego w fasoli przedmiotu, przeliczać, układać wzory. Kasza i mąka, to znakomite podłoże do pisania i rysowania. Rozsypana na tacy stanowi niejako ścieralną tablicę, Wymieszane ziarna grochu i fasoli dziecko może przebierać: do jednego naczynia wkłada ziarenko grochu, a do drugiego ziarenko fasoli. Zwracamy uwagę na to, aby pracowały obie ręce, przekraczając linię środkową ciała. W ten sposób ćwiczymy również chwyt pęsetkowy. 

7. Opakowania po jajkach lub pojemniki do lodu - w otwory wytłaczanki po jednej stronie układamy klocki. Zadaniem dziecka jest w identyczny sposób ułożyć klocki w otworach po drugiej stronie wytłaczanki. 

8. Plastikowe kubeczki - dziecko może nakładać kubki na siebie, a także układać z nich piramidki – w sposób dowolny lub według wzoru narysowanego na kartce.

9. Lejki - przez lejki przelewamy lub przesypujemy piach, kasze do butelki.

10. Czarodziejskie pudełko - z tekturowego pudełka możemy stworzyć, gdy w pokrywie kartonowego pudła wytniemy okrągły otwór. Wewnątrz chowamy różnego rodzaju przedmioty. Dziecko, wkładając rękę do otworu, dotyka kolejnych znajdujących się w nim przedmiotów i próbuje opisać ich cechy. 

 

11. Wyliczanka „Palce do palców”:

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)

to od razu się witają (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka),

to od razu się witają (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),

to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

12. Wyliczanka z pieskami:

Wszystkie pieski spały (zaciskamy maluchowi piąstki lub pokazujemy swoje).

Pierwszy obudził się ten mały(otwieramy mały paluszek).

Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi paluszek).

Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec).

Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty paluszek).

Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).


 

ŻYCZYMY KREATYWNEGO SPĘDZANIA CZASU

 I RADOŚCI Z  ZABAWY

Hugging Smileys | Emotikony, Rysunki i Śmieszne gify

 

Zespół Pedagogów PP-P w Szczytnie



Komentarze do artykułu

Monii

Jest tyle ciekawych gier planszowych, że nie ma mowy o nudzie :) Aktualnie synek interesuje się rycerzami, dlatego kupiłam Ucieczkę z Lochu. Tajemniczy labirynt drzwi, którym się poruszamy skrywa wiele przygód, Maciuś ma frajdę otwierając i zamykając przejścia, żeby zostawić przeciwników w tyle :)

balbina

super propozycje

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama


Komentarze

  • Babski Wieczór w Kinie Cinema Lumiere (zdjęcia)
    Inicjatywa świetna ale maseczek brak, czy przypadkiem w miejscach zamkniętych typu kina, sklepy itp nie powinno się nosić maseczek to może jakiś mandacik dla przykładu????

    Anna


    2020-08-04 10:56:40
  • Babski Wieczór w Kinie Cinema Lumiere (zdjęcia)
    A czy nie jest tak że w sklepach, kinie i generalnie powierzchni zamkniętej powinno się nosić maseczki??????

    mAREK


    2020-08-04 09:49:11
  • Babski Wieczór w Kinie Cinema Lumiere (zdjęcia)
    SUPER, ŚWIETNA INICJATYWA A MASECZKI GDZIE JA SIĘ PYTAM????????

    KORONA


    2020-08-04 09:26:10
  • Babski Wieczór w Kinie Cinema Lumiere (zdjęcia)
    Zabawa fajnie a gdzie maseczki


    2020-08-04 06:17:54
  • O krok od kolejnej tragedii na drodze
    Niewyżytym kretynom odbierać na zawsze prawka, auta, obcinać stopy - by nie mogli za szybko usiąść za kółkiem i obciążać kosztami leczenia i rehabilitacji ich ofiar, przeczołgać przez minimum roczny wolontariat w szpitalu lub hospicjum i dokładnie przebadać psychiatrycznie i psychologicznie. A może też pozbawiać źródeł testosteronu....

    ika


    2020-08-03 22:22:08
  • 22 kilometry szczęścia wójt Szydlik
    Wedle zaleceń przyjrzałem się sobie i doszedłem do wniosku, że wszystko jest dobrze. Dziękuję za troskę. Rzeczywiście, mam wyższe wykształcenie; cieszę się, że to widać. Jednak etatu w gminie nie mam, tutaj nos Cię zawiódł. Dosyć jednotorowe myślenie skoro pochwała równa się praca. A jeśli pochwalę chleb, wywąchasz z mojej klawiatury etat w piekarni? Co złego jest w docenieniu czyjegoś wysiłku? Uważam, że pisać można o ile ma się coś do powiedzenia na temat. Równie dobrze artykuł o wywozie śmieci w powiecie może się skończyć dyskusją w komentarzach o stanie dróg lub o masztach w Rańsku. Nie rozumiem czego bronisz? Naprawdę wyzywanie wójta od hipokrytek ma zmusić do odpowiedzi? Wystarczy napisać pismo do gminy z prośbą o wyjaśnienie sprawy. Powaga takiego dokumentu wykluczy też wyzwiska. Żeby media się tą sprawą zajęły również trzeba bezpośrednio się skontaktować. Radzę czytać uważnie, nie czepiam się porównania drogi do sera. Można napisać, że droga przypomina/jest jak ser z dziurami. Tymczasem Oburzona napisała \"jeździ się jak po serze z wielkimi dziurami\". Wyszło komicznie. Podsumowanie: krytykujesz innych, lepiej zastanów się nad sobą.

    wdzięczny raz jeszcze


    2020-08-03 17:08:35
  • Protest w obronie Sądów dotarł do Szczytna (zdjęcia)
    Bardzo panu dziękuję za tę Dobrą Nowinę. Jak to pewien francuski polityk powiedział - niektórzy nie korzystają z okazji, aby milczeć. Dobrze, że Pan z tej możliwości nie skorzystał. Dzięki temu mieszkańcy Szczytna - no nie wszyscy, nie popadajmy w samozachwyt - mogli się zapoznać z Pana dokonaniami opozycyjnymi, Pana oglądem świata, z Pana mizantropią (proszę zapytać Prezesa, co to znaczy), a także z Pana oikofobią (moim zdaniem człowiek, który nienawidzi swoich rodaków - nienawidzi również swej Ojczyzny). Zna Pan środowisko z restauracji SOWA? Nie znosi go Pan? A skąd je Pan zna? Był Pan tam kelnerem, czy pracował w szatni, że aż tak ich Pan zna i nie lubi? Jeśli chciał się Pan przedstawić mieszkańcom Szczytna - jako cichy bohater opozycji (nie odmawiam panu zasług \"w sprawie\") - wśród \"resztek komuchów\" - to niestety spadł Pan z cokołu. Tak rewolucja pożera swoje dzieci... albo one same się pożerają, albo też zwykła ludzka zawiść.

    Śmieszek


    2020-08-03 13:17:48
  • Ciężarówka wyładowana soją przewróciła się w Młyńsku (zdjęcia)
    Przed dostawczakiem jechały dwie osobówki. Pierwsza skręciła na Lipowiec, osobówka za nią wyhamowała a dostawczakiem chyba się zagapił i żeby im w tył nie wjechać odbił w lewo a na tym pasie jechała Scania. Ciężarówką zjechał na pobocze i po chwili naczepa się zapadła na poboczu i przewróciła zestaw. Farta to ma typ co na poboczu trawę kosił. Naczepa minęła go na centymetry.

    JWB


    2020-08-03 12:02:50
  • Protest w obronie Sądów dotarł do Szczytna (zdjęcia)
    Szanowny Panie Śmieszek! Mam dobrą wiadomość dla Pana. Otóż dziś ostatni raz zabieram głos.Szkoda mi czasu na takie bezowocne dyskusje. Znam dobrze wasze środowisko a szczególnie tych od SOWY którzy w tak pięknej polszczyżnie prowadzili na temat zniewolonej dziś Polski szerokie dysputy .

    Lech Jan Jamka-były Szczytnianin


    2020-08-03 00:12:09
  • To 28-letni mieszkaniec Szczytna chciał rozjechać policjantów
    Przecież ten Policjant nie użył broni tylko wykorzystał ją celem zatrzymania tego pojazdu, czytanie ze zrozumieniem boli. Cóż można dodać najpierw przeczytajcie sobie przypadki użycia i wykorzystania broni palnej a potem dyskutujcie. Policjant jak czytamy w artykule wykorzystał broń służbową celem zatrzymania pojazdu którym uciekał kierujący, więc strzelał do pojazdu i tyle w temacie

    Venom


    2020-08-02 00:16:20