Okres pandemii to ciężki czas dla każdego, przede wszystkich dla przedsiębiorców, którzy codziennie muszą dostosowywać się do nowych obostrzeń epidemicznych w związku z COVID-19. Pomimo wielu trudności muszą wykazywać się elastycznością i konkurencyjnością, aby zachęcić klienta do korzystania z ich usług i móc nadal prowadzić działalność. Dla złagodzenia skutków pandemii, Powiatowy Urząd Pracy w Szczytnie od marca 2020 r. w szerokim zakresie wspiera lokalne przedsiębiorstwa realizując Tarczę Antykryzysową, w ramach której do 30 czerwca 2021 r. udzielana jest pomoc finansowa w ramach dotychczas dostępnych form, tj.:
1) niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców lub organizacji pozarządowych w wysokości 5 000 zł.
2) dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców,
3) dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych,
4) dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla organizacji pozarządowych lub kościelnej osoby prawnej.
Środki na ten cel pochodzą z Funduszu Pracy i są przekazywane przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii.
Od 19 grudnia 2020 r. Powiatowy Urząd Pracy w Szczytnie rozszerzył swoje działania o Tarczę Branżową skierowaną do przedsiębiorców z najbardziej dotkniętych branż. W ramach tej tarczy rząd wprowadził kolejną formę pomocy jaką jest dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro- i małego przedsiębiorcy.
O nowej formie pomocy rozmawiamy z Beatą Januszczyk – dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Szczytnie:
- O jakie formy pomocy dotychczas najczęściej wnioskowali przedsiębiorcy w ramach Tarczy Antykryzysowej?
Największym zainteresowaniem cieszyła się niskooprocentowana pożyczka w kwocie do 5 000 zł, na którą wpłynęły wnioski aż od 2 634 przedsiębiorców z powiatu szczycieńskiego. Łącznie wypłaciliśmy na ten cel blisko 12 mln 223 tys. zł. Ponadto występujące dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz prowadzenia działalności gospodarczej pochłonęły kwotę blisko 8 mln 448 tys. zł, co daje nam 1 837 ochronionych miejsc pracy. W sumie od początku pandemii nasz powiatowy urząd pracy, realizując wszystkie formy pomocy w ramach tarczy, wypłacił łącznie kwotę 20 mln 901 tys. zł, ratując tym samym 4 349 miejsc pracy. Przedsiębiorcy masowo składali wnioski, a my staraliśmy się je sprawnie rozpatrywać, bo firmy czekały na pieniądze. Udało nam się, jako pierwszemu PUP-owi w Polsce, wypłacić przedsiębiorcy pożyczkę już w pierwszym dniu obowiązywania przepisów. Każdy dzień był ważny, a pracownicy Urzędu Pracy działali pomimo pandemii nieprzerwanie i stacjonarnie, nawet w weekendy i do późnego wieczora, jeśli była taka potrzeba. To był i jest priorytet naszej działalności. Rozpatrzyliśmy ponad 3500 wniosków. Pracę jaką wykonaliśmy i która nadal jest realizowana z zespołem naszych pracowników była ogromna, ale warta tego wysiłku, bo każde miejsce pracy ma wielką wartość.
Jakim zainteresowaniem cieszy się ze strony przedsiębiorców tarcza branżowa? Czy zainteresowanie otrzymaniem dotacji jest równie duże jak wcześniej wdrożonej pożyczki?
Od momentu uruchomienia naboru wniosków na dotacje na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy wpłynęło 85 wniosków, głównie z branży gastronomicznej i handlowej. To zdecydowanie mniejsze zainteresowanie od tego, jakie było w przypadku pożyczki. Ale i warunki są ograniczone. Po pierwsze do tej formy wsparcia kwalifikują się tylko wybrane branże, a po drugie przedsiębiorcy muszą wykazać spadek obrotów o co najmniej 40% (w październiku lub listopadzie 2020 r. w stosunku do października lub listopada 2019 r.). Nie każdy te warunki spełnia.
Kto może ubiegać o dotację w ramach nowej Tarczy Branżowej 6.0?
O dotację mogą ubiegać się zarówno osoby samozatrudnione, jak i mikroprzedsiębiorcy, a więc pracodawcy zatrudniający średniorocznie nie więcej niż 9 pracowników oraz mali przedsiębiorcy, czyli pracodawcy, którzy średniorocznie zatrudniają od 10 do 49 pracowników.
Jakie inne warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby otrzymać środki w ramach dotacji?
Przedsiębiorca, aby otrzymać dotację na bieżące koszty prowadzenia działalności w kwocie do 5 000 zł musi spełnić następujące warunki:
prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 30 września 2020 r. oznaczonej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jako rodzaj przeważającej działalności jednym z kodów wskazanych w art. 15 zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, przychód z prowadzonej działalności uzyskany w październiku lub listopadzie 2020 r. musi być niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku lub listopadzie 2019 r.
działalność nie mogła być zawieszona na dzień 30 września 2020 r. i musi być zarejestrowana nie później niż 1 listopada 2019 r. w celu możliwości dokonania analizy spadku obrotów.
W jakiej formie można składać wnioski?
Wnioski można składać wyłącznie w formie elektronicznej przez portal praca.gov.pl przy pomocy Profilu Zaufanego lub Podpisu Elektronicznego do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę firmy. Dlatego też zachęcamy, aby przedsiębiorcy, którzy mają faktyczną siedzibę i prowadzą działalność na terenie powiatu szczycieńskiego, ale nie mają wcale wpisanego miejsca prowadzonej działalności, dokonali niezbędnych aktualizacji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), które umożliwią nam pozytywne i szybkie rozpatrywanie wniosków. Często też przeważające PKD w rejestrze nie było zaktualizowane przez przedsiębiorcę i nie pokrywa się z faktyczną działalnością prowadzoną przez przedsiębiorcę, a wtedy niestety musimy odmówić pomocy. Warto dopilnować tych kwestii we własnym interesie i aktualizować dane firmy.
Do kiedy można składać wnioski?
Na chwilę obecną przepis stanowi, że wnioski można składać do dnia 31 stycznia 2021 r.
- Na co może być przeznaczona pomoc w postaci dotacji?
Jak sama nazwa mówi jest to dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności, a więc przeznaczyć ją można na bieżące rachunki, opłaty firmy, np. czynsz, prąd czy zakup materiałów do produkcji i inne koszty niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zaznaczyć tu jednak należy, że środki z dotacji muszą być wydatkowane zgodne z przeznaczeniem na cel, który nie został wcześniej sfinansowany z innego źródła ze środków publicznych, np. z poprzednio otrzymanej pożyczki w ramach Tarczy Antykryzysowej.
- Czy po otrzymaniu dotacji należy przedstawiać jakieś rozliczenie?
Obecnie nie należy składać do urzędu żadnych rozliczeń, faktur. Niezbędne jednak jest zatrzymanie potwierdzenia wydatkowania środków, gdyż działający w imieniu Starosty dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy może przeprowadzić kontrolę przedsiębiorcy, który otrzymał dotację w okresie 3 lat od dnia udzielenia dotacji. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest wtedy udostępnienie do kontroli właściwej dokumentacji finansowej oraz udzielnie niezbędnych wyjaśnień w przedmiocie kontroli.
- Czy o dotację ubiegać się może przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą o profilu zgodnym z PKD podanym w ustawie, jednak nie jest ono wpisane do CEIDG jako przeważające? Czy można ewentualnie zmienić przeważające PKD?
Urząd w trakcie rozpatrywania wniosku przeprowadza weryfikację i bada stan wyłącznie na dzień 30 września 2020 r. Bierzemy pod uwagę tylko PKD przeważające, które obowiązywało w dniu 30 września 2020 r. w CEIDG lub KRS. Jeżeli przedsiębiorca dokona po tej dacie zmiany nawet wstecznie, w dalszym ciągu nie będzie to kwalifikowało go do otrzymania pomocy. Dlatego tak ważne jest, aby aktualizować dane prowadzonej działalności.
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek zapytania dotyczące zasad oraz dokumentów jakie należy złożyć, aby otrzymać dotację zapraszamy do kontaktu z naszą instytucją. Nasi pracownicy: Pani Barbara Zwalińska – pośrednik pracy, Pani Katarzyna Pogorzelska – specjalista ds. programów oraz Pan Arkadiusz Przybyłowski – pośrednik pracy odpowiedzą na wszelkie pytania. Informacje są dostępne na stronie internetowej: www.psz.praca.gov.pl w zakładce: Tarcza antykryzysowa lub pod numerami tel.
89 621 77 21, 89 621 77 33, 89 621 77 34.
Panie Grzegorzu gratuluje wygranej. Mam nadzieje ze wie Pan ze bedzie pan rozliczony z wszytskich obietnic wyborczych. Bede przygladala sie Panu poczynaniom bo wierze ze pan to zrobi co obiecal. niech Pan tylko nie da sie sterowac innym a mysle ze bedzie pan swietnym wójtem. oby tylko Midura nie mieszał w Pana planach, bo to wszytsko obroci sie przeciwko Panu.
Anna
2024-04-25 20:54:27
30 lat jakaś kur... myślała że jest ok i NIKT się nie dowie. mam nadzieję że chwasta złapią (chwasty) i im zjeb... resztę ich nędznego żywota
Tobiasz
2024-04-25 11:00:11
Lol piszesz bzdury, w Kłodzku w 2019 roku 14 letni chłopiec zmarł wciągając gaz do nabijania zapalniczek
pedagog
2024-04-25 10:12:28
Szczere gratulacje Panie wójcie. Racjonalnie myślący włodarz będzie gwarancją sukcesu w rozwoju gminy. Powodzenia życzę i zawsze służę pomocą.
Wiesława Kowalewska
2024-04-25 09:00:43
Ochmam nikogo nie zmieni, to Kosmita, a robotę ktoś musi robić. Chyba że ludzie sami zaczną uciekać przed Kurczakami, wszyscy ich przecież dobrze znają. Współczuję panu. Zobaczy pan co to samorząd szczycieński
Do mieszkaniec szczytna
2024-04-24 14:13:07
Wybrano najdroższy, bo najdłuższy wariant
Gabi
2024-04-24 13:36:37
Gratulacje Panie Grzegorzu ludzie Panu zaufali i czekają na realizację obietnic. Ja nie ukrywam że czekam na Pana obietnicę i moim zdaniem jest to najprostsze do zrealizowania a chodzi mi o to że obiecał że dzieci dojeżdżające do szkoły w Rozogach będą jeździły autobusami bezpiecznymi , w cieple i komforcie . Także proszę o tym pamiętać ponieważ nie długo przetargi na dowóz dzieci do szkół i przedszkoli .Niech ogłaszający przetarg zaznaczy że autobusu nie mogą być starsze niż np .5 lat i spełniać określone warunki i będzie dobrze . Zresztą myślę że nie trzeba Pana pouczać , Życzę samych sukcesów
Ala
2024-04-24 13:09:32
Dobrze się stało, ze pan Mańkowski ustapił ze stanowiska, niestety obawiam sie, ze nowy burmistrz ulegnie swoim partyjnym kolegom i po zmianach personalnych w Urzędzie Miasta i podległych placówkach zacznie obsadzać czlonków rodzin tychże kolegów. Ponieważ jest to niezgodne ze standardami ugrupowania KO, jeżeli stanowiska te obejmą członkowie rodzin Kijewskich, Furczaków czy Chmielińskich zgłoszę ten fakt do władz centralnych z prośbą o wyciagnięcie konsekwencji. Wolalabym żeby nie nastapila taka konieczność.
mieszkaniec Szczytna
2024-04-24 11:06:09
Admin czyżby uwaga o posprzątaniu po sobie przez Pana Mańkowskiego była zbyt drastyczna do publikacji? Pewnie ciekawsza była by informacja o kradzieży banerów?
Tor
2024-04-24 11:01:26
Zastępca skarbnika z gminy niech powie co z tą działką 1,5 ha sprzedaną za 380000 zł. pod budowę zakładu pracy domów modułowych ?!
Jurgi6
2024-04-24 10:46:06