Sobota, 20 Kwiecień
Imieniny: Agnieszki, Amalii, Czecha -

Reklama


Reklama

Via Masuria – droga, która uratuje Szczytno


Projekt strategii województwa podlega społecznym konsultacjom. Odbyły się one również w Szczytnie. Według oceny reprezentantów marszałka publika, tj. uczestnicy debaty, byli u nas najliczniejsi. Mówiono jednak nie o tym, co już w projekcie strategii jest, a o tym, czego nie ma, czyli o „widmowej” jeszcze arterii komunikacyjnej Via Masuria.


  • Data:

Głównym tematem dyskusji była zaprezentowana przez starostę Jarosława Matłacha inicjatywa utworzenia Obszaru Funkcjonalnego Południowe Mazury, chociaż w wojewódzkiej strategii takiego obszaru nie ma. I właśnie 26 samorządom, które tę inicjatywę już poparły, chodzi o to, by został w strategii zapisany wraz z proponowanymi kluczowymi przedsięwzięciami.


Reklama

 

 

 

„Nieistniejące” gminy

 

W strukturze projektu strategii województwa na lata 2020-2030 region został podzielony na tzw. obszary strategicznej interwencji, dla których wskazano wyodrębnione kierunki rozwoju i działań inwestycyjnych w kolejnych latach. Powiaty południowe i tworzące je gminy znalazły się w obszarach niebezpiecznie mało atrakcyjnych. Pisz i Szczytno uznano za miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze. Za podstawę tej klasyfikacji przyjęty został niski wzrost działalności gospodarczej, niewielki wzrost liczby miejsc pracy i liczby organizacji pozarządowych. Rozogi wpisane zostały w obszar marginalizacji ze względu na wyludnienie, a gminy: Jedwabno, Szczytno, Świętajno i Wielbark zostały całkiem pominięte.

 

- W ogóle nie ma ich w strategii wojewódzkiej, nawet w najmniej „przyjaznym” obszarze – mówi Rafał Wilczek, który z ramienia powiatu szczycieńskiego przygotowywał koncepcję Obszaru Południowe Mazury.

 

Trzy sfery ożywienia

Reklama

 

Główne, choć mocno odległe i przyszłościowe przedsięwzięcia, jakie miałyby wpłynąć na wzrost gospodarczego znaczenia południowych powiatów są trzy i wszystkie za centralny punkt odniesienia przyjmują lotnisko w Szymanach. Są to: rozwój połączeń kolejowych ze Szczytna (Szyman) m.in. do Ostrołęki, zagospodarowanie strefy przylotniskowej, a przede wszystkim budowa możliwie dogodnej drogi (ekspresowej?) łączącej „siódemkę” na wysokości Nidzicy z Via Baltica w okolicach Szczuczyna. Łącznik ten nazwano Via Masuria. Miałby prowadzić od obwodnicy Nidzicy, połączonej z S7, poprzez Wielbark, pobliże Portu Lotniczego w Szymanach, przez Szczytno (z budową części planowanej od lat obwodnicy południowej), następnie przez teren gminy Rozogi (Spaliny) do Pisza, a dalej przez Białą Piską do Szczuczyna.

 

- Proponowana przez nas trasa w głównej mierze prowadzi już istniejącymi drogami krajowymi, w niektórych odcinkach powiatowymi i gminnymi - mówi Wilczek. - Oczywiście, wszystkie one wymagają odpowiedniej przebudowy, poszerzenia itd., ale fakt, że drogi w ogóle istnieją ułatwia proces inwestycyjny.

 

Via Masuria – lek na całe zło

 

Pomysłodawcy podkreślają, że proponowana trasa będzie też stanowić dogodny korytarz transportowy dla sprzętu militarnego na trasie port lotniczy - Orzysz, Bemowo Piskie.

 

- Dodatkowym argumentem i korzyścią jest to, że spory fragment drogi, która wchodziłaby we Via Masuria, ma być w najbliższych dwóch-trzech latach radykalnie remontowany i modernizowany za pieniądze... MON. To ta część w okolicach Przeździęku Wielkiego, na której znajduje się tzw. lotnisko zapasowe – dodaje starosta Jarosław Matłach. - Według naszych nieoficjalnych jeszcze informacji, wojsko na ten cel przeznaczyło aż 160 mln zł. Ważne jest też to, że proponowana przez nas trasa, biegnąca blisko granicy z województwem mazowieckim, skomunikowałaby także duży fragment tego regionu i zapewniła dogodne połączenie np. Chorzel, Pułtuska czy Ostrołęki z Szymanami. - Ta droga, Via Masuria, rozwiązałaby mnóstwo najróżniejszych, obecnie istniejących problemów i z pewnością walnie przyczyniłaby się do rozwoju południowo-mazurskich powiatów – podkreśla starosta. - I tę właśnie drogę, oczywiście w połączeniu z innymi potrzebami wspomnianych 26 gmin, chcemy wpisać do wojewódzkiej strategii i o nią walczyć.



Komentarze do artykułu

Chlop z mazur

NIEJESTEM PSRNM EKOLOGIEM.. ALE POSZERZYC DROGE GMINNA PRZEZ TUROSL, JABLON NA PISZ BIEGNACA SRODKIEM PUSZCZY PISKIEJ WZDLUZ LINI REZERWATU JEZIORO NIDZKIE. GDZIE NA 5KONNYM SILNICZKU PLYWAC NIEMOZNA BO CZAPLE.. TO POMYSL.. NO SAM NIEWIEM ..DZIWNY. MIESZKANCY TUROSLI JUZ TERAZ GOTOWI SA LAC KOZDEGO TIROWCA Z KALECZYNA CO SOBIE DROGE NA OSTROLEKE PRZEZ PUSZCZE SKRACA. POMYSL NIE DO ZREALIZOWANIA W TYM WYDANIU CHOC ZALOZENIA SLUSZNE.

WROTYCZ

S16 to droga wazna dla gospodarki Rosji .

Kierowca

Na mapie nie wrysowano DK 58 Olsztynek - Jedwabno - Szczytno - Babięta - Pisz - Szczuczyn. Via Mazuria na odcinku od Szczytna do Szczuczyna będzie dublować DK 58. Dla kogo ona będzie od Rozóg do Pisza? Dla okolicznej ludności? Ona ma tam jak się komunikować. A tranzyt tędy nie będzie jeździć! Coś to jest wykombinowane, ale może intencje są dobre. Lepiej budować obwodnicę Szczytna.

Grazy

Ta droga potrzebna jest nam jak powietrze

Marian

To jest kiełbasa przed wyborcza. Ponieważ tutaj za 10 lat , nie będzie młodych, tylko starych pełno ludzi i schorowanych. A Wilczek , to jakiś \"Na kopoty Bednarski\" taki był serial o drobnym detektywie. Patrząc po ludziach na zdjęciu, to ja pierduuuuu ..sama \"śmietanka\" ze Szczytna. Przecież to grajdoł zabity dechami.

Marian

Świrują przed wyborami do sejmu. Okolica to już jest dziura społeczna z wyludnianiem. Oni już wiedzą. A to co proponują to jak z lotniskiem, zaraz armia przejmie lotnisko. A na tym spotkaniu to psl i jego poplecznicy. A co robili przez ostanie 20 lat. ????? Miasto umiera i jeszcze wpuszczenie tylumarketów..... ale nędza. Trzeba teraz zaspie.... do fabryki w Olsstynie gum :)

Tomasz Gwiazda / Gwiazdor_

Oni wszyscy czekają w strachu czy dobrze wypadną zamiast \"złapać byka za rogi\" i zaproponować odważne rozwiązania wg. własnego sumienia. Nas nie obchodzą układy nam zależy na skuteczności!

Heniek

W PASYMIU CZAS SIE ZATRZYMAŁ BURMISTRZ SIEDZI I POZUJE DO ZDJĘĆ I NIC NIE ROBI CZEKA NA PANA MORAWIECKIEGO

Małgorzata

Cieszę się, że taki plan jest. Pochodzę że Szczytna a mieszkam w Gdańsku. To piękne miasto. Ma wielki potencjał. Dobre drogi i przywrócenie koleji dalekobieżnej łączącej Szczytno z dużymi miastami [ Gdańsk, Białystok, Sz czecin, Rybnik,, Warszawa itp. |. Budowa obwodnicy nie powinna być odwlekana. Trzeba się brać do roboty bo miasto zamieni się w Pasym.

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama