Firma Swedwood wraz z PLK wyremontowała fragment linii kolejowej pomiędzy Szczytnem a Wielbarkiem. Oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu, po torach przejechał pierwszy od 10 lat pociąg. Na kolejne przejazdy tą trasą będzie trzeba jeszcze poczekać, ponieważ Swedwood ma problem ze znalezieniem przewoźnika, kt...
Firma Swedwood wraz z PLK wyremontowała fragment linii kolejowej pomiędzy Szczytnem a Wielbarkiem. Oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu, po torach przejechał pierwszy od 10 lat pociąg. Na kolejne przejazdy tą trasą będzie trzeba jeszcze poczekać, ponieważ Swedwood ma problem ze znalezieniem przewoźnika, który chciałby tę linię obsługiwać.
Połączenie kolejowe Szczytno – Wielbark zostało zamknięte 10 lat temu. Prace mające na celu przywrócenie ruchu pociągów na trasie nr 35 na tym odcinku rozpoczęły się w marcu tego roku. Szlak wyremontowano, odtworzony został również most kolejowy w pobliżu stacji Jesionowiec. Koszt remontu wyniósł ponad 300 tysięcy złotych, wysupłane przez Swedwood oraz Polskie Linie Kolejowe. Pomocy udzieliła również gmina Wielbark. Nieczynna od dekady linia została ponownie otwarta w czerwcu.
Ani cargo, ani pasażerów
W założeniu miała ona służyć pomysłodawcy, czyli firmie Sweedwood do przewozu surowców i materiałów do produkcji mebli. - Transport kolejowy byłby przede wszystkim tańszy, dodatkowo zmniejszyłby ilość TIR-ów na drogach regionu – mówi Marcin Witkowski ze Swedwoodu. - Rozmowy z przewoźnikiem mającym świadczyć usługi przewozu cargo spełzły jednak na niczym, ponieważ skalkulowana przez niego cena okazała się znacznie wyższa niż cena transportu drogowego – dodaje. Problem jest również ze wznowieniem ruchu pasażerskiego. Kolej miała służyć pracownikom wielbarskiego oddziału Swedwoodu jako tani środek transportu do pracy i z powrotem. Pociąg relacji Szczytno – Wielbark miał kursować kilka razy dziennie w godzinach odpowiadających zmianom w fabryce. Potrzebny jest jednak szynobus oraz jego obsługa zapewniona przez licencjonowanego przewoźnika. - Nie jesteśmy w stanie dogadać się z jedną ze spółek PKP, która odmawia współpracy tłumacząc, że według jej wyliczeń linia jest nierentowna – tłumaczy Witkowski.
Własny szynobus
Do obsługi linii niezbędne są co najmniej dwa szynobusy, które musiałyby być podsyłane z Olsztyna, co według spółki generowałoby zbyt duże koszty. - Jesteśmy w stanie wynająć własny szynobus, jednak tak czy inaczej musielibyśmy współpracować z jakimś przewoźnikiem, ponieważ sami nie posiadamy licencji niezbędnej do prowadzenia tego typu działalności – tłmaczy Marcin Witkowski. Koszt wynajęcia pojazdu to około 30 tysięcy złotych, ponad drugie tyle przewoźnik zażądał za udostępnienie swoich konduktorów i kierowników pociągu. To dla Swedwoodu cena nie do przyjęcia. - Będziemy się starać znaleźć inne rozwiązanie, myślimy nawet nad wyrobieniem własnej licencji – mówi Witkowski. - Musimy działać na własną rękę, ponieważ samorządy nie chcą w tej sprawie pomóc – dodaje.
Głównie dla pacowników fabryki
- Gdyby linia funkcjonowała w odpowiednich godzinach, umożliwiając dojazd do pracy lub szkoły w Szczytnie, to mieszkańcy Wielbarka niezwiązani ze Swedwoodem również odnieśliby jakieś korzyści, jednak nie jest to w tym momencie niezbędne ze względu na dobrą komunikację autobusową – ocenia wójt Grzegorz Zapadka. Obecnie w wielbarskiej fabryce pracuje około 350 osób zameldowanych na stałe lub tymczasowo w Szczytnie. Stanowią oni głównych potencjalnych pasażerów linii. W ankiecie przeprowadzonej na terenie zakładu wielu z nich zadeklarowało korzystanie z pociągu przy cenie biletu w granicach 4 złotych. Gdyby projekt wypalił szwedzka firma ma w planach wyremontowanie linii nr 35 aż do Chorzel.
Bartłomiej Rząp
fot. Tomasz Mikita
Ja to się pytam gdzie jest np chodnik lub sciezka z Nart do Warchał? Te dwie miejscowości już dawno na to zasluguja
Romek
2024-04-15 20:20:48
Zgadzam się z \"mieszkańcem\" o \"Olą\". Skąd te dzieci się wezmą ? Nawet jeśli część przejdzie z miasta to i tak nic nie zmieni, tu czy tam to i tak za nasze pieniądze trzeba utrzymywać wszystko. A dzieci może będą dojeżdżać z okolicznych wiosek czego nie zazdroszczę. A tak na marginesie nikt nie pisał bo to przecież nie jest wygodne dla Wójta, że zlikwidował szkołę w GAWRZYJAŁKACH.
Skanda
2024-04-15 13:02:06
Kiedy obiecywany pomost w Jerutkach???
???
2024-04-15 09:37:56
Adwokat ma rację. Sprawa jest jasna. Kilka set działek na mazurach czeka na ten wyrok.
Tor
2024-04-14 21:52:08
Wszystko oki,ale w soboty jeżdżą jak chcą,patałachy.Albo za wcześnie albo z opuźnieniem.
Tom
2024-04-14 20:24:54
Czy mieszanie chorych ze zdrowymi w szpitalu psychiatrycznym w Gnieźnie jest złe?
2024-04-14 09:19:40
A gdzie w Rozłogach był PGR znowu oszustwo!
Jan
2024-04-14 09:03:53
(rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, póz. 1319 ze zm), w załączniku dotyczącym wzorów pieczęci nagłówkowych i podpisowych sugeruje się, aby w odniesieniu do gmin wiejskich używać zwrotów rada gminy - urząd gminy, w gminach miejsko-wiejskich rada miejska - urząd miejski, w gminach miejskich rada miasta - urząd miasta.
doczytaj
2024-04-13 17:31:14
SHAZZA!! bardzo często widuję Twojego dzielnicowego jak porusza się oznakowanym autem po swoich rewirach , za to swoich poprzedniego i obecnego jeszcze w rejonie piątym nie widziano chyba że na specjalne zaproszenie !!! Nie mają czasu ???????? a ich poprzednik W.T. też nie miał ???????? szczerze pisząc wolę dzielnicowego Kamila N. Przynajmniej jest aktywny i widoczny ????miłego dnia życzę
Zainteresowani
2024-04-13 16:45:02
Szkoda, że mało konkretów, co zamierzają. Do Rady Gminy np. były 4 nazwiska kompletnie nic nie mówiące
Gość
2024-04-12 18:26:04