Napisali do nas: Tygodnik Szczytno zamieścił swego czasu wypowiedź rzecznika prasowego Oddziału GDDKiA w Olsztynie informującego, że w związku z planowaną obwodnicą i zmianie statusu dróg krajowych przebiegających przez Szczytno (która nastąpi po jej wybudowaniu), usunięto z planu inwestycyjnego wcześniej planowane przedsięwzięcia. Były to: przebudowa DK 57 na odcinkach ulica: Śląska - Mickiewicza i Warszawska - Skłodowskiej – Curie z budową ronda na skrzyżowaniu z ulicą Kolejową i Chrobrego oraz przebudowa DK 53 na odcinku Korpele - Szczytno.
Ponieważ GDDKiA zobowiązana jest do współpracy z organami samorządu terytorialnego w zakresie rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, oznacza to, że decyzja ta była zapewne konsultowana z władzami miasta. Czy władze miasta przyjęły ją bezkrytycznie? Czy decyzja GDDKiA jest zasadna i czy można pogodzić się z nią? Postaram się odpowiedzieć na ostatnie pytanie.
Zacznijmy od skrzyżowania DK 57 z ulicami: Mrongowiusza (DW 600), Pomorską (gminna), ul. Sybiraków (wewnętrzna) i Mazurską (wlot funkcjonuje w okresie świąt Wszystkich Świętych). Obecna geometria urąga zasadom kształtowania skrzyżowań wielowlotowych. Wloty ulic Pomorskiej i Sybiraków posiadają niedopuszczalne kąty przecięcia z DK 57 i pochylenia podłużne oraz geometrię urągającą wiedzy technicznej.
W obrębie skrzyżowania brak chodników i tym samym ruch pieszy nie jest odseparowany od ruchu pojazdów samochodowych (piesi poruszają się po jezdni). Przykłady: ruch pieszy z DW 600 do ul. Śląskiej (i odwrotnie), ruch pieszy na DK 57 z kierunku Biskupca do ul. Śląskiej (i odwrotnie). Wjeżdżających na skrzyżowanie z ulic Pomorskiej i Sybiraków czekają niemałe trudności w ocenie widoczności. Dla nieznających drogi skrzyżowanie jest mało czytelne (a szczególnie dla ruchu z DK 57 do ulicy Sybiraków). Istniejące rozwiązanie jest niezgodne z wymaganiami obowiązujących warunków technicznych.
Nieprawidłowości można zlikwidować tylko poprzez dobór właściwego rodzaju skrzyżowania, czyli w tym przypadku poprzez budowę ronda oraz stwarzając przy nim właściwe warunki dla ruchu pieszego i rowerowego. Pozostawienie skrzyżowania w obecnym stanie jest niedopuszczalne i będzie świadczyć o podtrzymaniu obecnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu samochodowego i ruchu pieszego na następne lata. Obecny stan to wynik zaległości, które GDDKiA powinna nadrobić. Zaniechanie planowanych działań w obrębie tego skrzyżowania jest karygodne.
Fot. Obecny stan skrzyżowania DK 57 z ulicami: Pomorską, Sybiraków, Mrongowiusza (DW 600), Mazurską.
Następny problem to odwodnienie DK 57. Od kilkudziesięciu lat wody opadowe z części ulicy Śląskiej są odbierane przez 3 studzienki ściekowe i dalej przykanalikami doprowadzane są do ich wylotów umiejscowionych w skarpie nasypu drogi, skąd następnie spływają na ulicę Sybiraków i ją zanieczyszczają. Wody opadowe podczas spływu uszkadzają nawierzchnię na części nieutwardzonej ulicy tworząc wyżłobienia. Spływ wód na ulicę Sybiraków obrazuje kolejne zdjęcie.
1, 2, 3 – oznaczenia wylotów przykanalików z których następuje spływ wód na ulicę Sybiraków
Odprowadzane wody opadowe z drogi nr 57 odprowadzane są na grunty sąsiednie i wyrządzają szkody na ulicy Sybiraków, co jest wbrew prawu (art. art. 29 i 234 Prawa Wodnego) – zatem zarządca DK 57 czyli GDDKiA od kilkudziesięciu lat łamie przepisy i . działa na szkodę zarządcy ulicy Sybiraków i użytkowników ulicy oraz jej mieszkańców. Źle, że Urząd Miejski w Szczytnie już kilkadziesiąt lat to toleruje.
Przedstawiony opis ukazuje zaszłościowe problemy związane z DK 57, które dawno powinny być rozwiązane. Jest to konieczne dla bezpieczeństwa użytkowników DK 57 już teraz. Planowana budowa obwodnicy nie może być usprawiedliwieniem na odstąpienie od przebudowy ulic Śląskiej i Mickiewicza, nie zlikwiduje przecież wskazanych nieprawidłowości w obrębie opisanego skrzyżowania. Przedstawiona przez GDDKiA w Olsztynie argumentacja jest nie do zaakceptowania dla każdego światłego obywatela naszej szczycieńskiej społeczności.
Krzysztof Połukord
Ja to się pytam gdzie jest np chodnik lub sciezka z Nart do Warchał? Te dwie miejscowości już dawno na to zasluguja
Romek
2024-04-15 20:20:48
Zgadzam się z \"mieszkańcem\" o \"Olą\". Skąd te dzieci się wezmą ? Nawet jeśli część przejdzie z miasta to i tak nic nie zmieni, tu czy tam to i tak za nasze pieniądze trzeba utrzymywać wszystko. A dzieci może będą dojeżdżać z okolicznych wiosek czego nie zazdroszczę. A tak na marginesie nikt nie pisał bo to przecież nie jest wygodne dla Wójta, że zlikwidował szkołę w GAWRZYJAŁKACH.
Skanda
2024-04-15 13:02:06
Kiedy obiecywany pomost w Jerutkach???
???
2024-04-15 09:37:56
Adwokat ma rację. Sprawa jest jasna. Kilka set działek na mazurach czeka na ten wyrok.
Tor
2024-04-14 21:52:08
Wszystko oki,ale w soboty jeżdżą jak chcą,patałachy.Albo za wcześnie albo z opuźnieniem.
Tom
2024-04-14 20:24:54
Czy mieszanie chorych ze zdrowymi w szpitalu psychiatrycznym w Gnieźnie jest złe?
2024-04-14 09:19:40
A gdzie w Rozłogach był PGR znowu oszustwo!
Jan
2024-04-14 09:03:53
(rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 112, póz. 1319 ze zm), w załączniku dotyczącym wzorów pieczęci nagłówkowych i podpisowych sugeruje się, aby w odniesieniu do gmin wiejskich używać zwrotów rada gminy - urząd gminy, w gminach miejsko-wiejskich rada miejska - urząd miejski, w gminach miejskich rada miasta - urząd miasta.
doczytaj
2024-04-13 17:31:14
SHAZZA!! bardzo często widuję Twojego dzielnicowego jak porusza się oznakowanym autem po swoich rewirach , za to swoich poprzedniego i obecnego jeszcze w rejonie piątym nie widziano chyba że na specjalne zaproszenie !!! Nie mają czasu ???????? a ich poprzednik W.T. też nie miał ???????? szczerze pisząc wolę dzielnicowego Kamila N. Przynajmniej jest aktywny i widoczny ????miłego dnia życzę
Zainteresowani
2024-04-13 16:45:02
Szkoda, że mało konkretów, co zamierzają. Do Rady Gminy np. były 4 nazwiska kompletnie nic nie mówiące
Gość
2024-04-12 18:26:04