Czwartek, 18 Kwiecień
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsławy -

Reklama


Reklama

Nie zgadzajmy się na politykę GDDKiA wobec Szczytna


Napisali do nas: Tygodnik Szczytno zamieścił swego czasu wypowiedź rzecznika prasowego Oddziału GDDKiA w Olsztynie informującego, że w związku z planowaną obwodnicą i zmianie statusu dróg krajowych przebiegających przez Szczytno (która nastąpi po jej wybudowaniu), usunięto z planu inwestycyjnego wcześniej planowane przedsięwzięcia. Były to: przebudowa DK 57 na odcinkach ulica: Śląska - Mickiewicza i Warszawska - Skłodowskiej – Curie z budową ronda na skrzyżowaniu z ulicą Kolejową i Chrobrego oraz przebudowa DK 53 na odcinku Korpele - Szczytno.


  • Data:

Ponieważ GDDKiA zobowiązana jest do współpracy z organami samorządu terytorialnego w zakresie rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, oznacza to, że decyzja ta była zapewne konsultowana z władzami miasta. Czy władze miasta przyjęły ją bezkrytycznie? Czy decyzja GDDKiA jest zasadna i czy można pogodzić się z nią? Postaram się odpowiedzieć na ostatnie pytanie.

 

Zacznijmy od skrzyżowania DK 57 z ulicami: Mrongowiusza (DW 600), Pomorską (gminna), ul. Sybiraków (wewnętrzna) i Mazurską (wlot funkcjonuje w okresie świąt Wszystkich Świętych). Obecna geometria urąga zasadom kształtowania skrzyżowań wielowlotowych. Wloty ulic Pomorskiej i Sybiraków posiadają niedopuszczalne kąty przecięcia z DK 57 i pochylenia podłużne oraz geometrię urągającą wiedzy technicznej.

 

W obrębie skrzyżowania brak chodników i tym samym ruch pieszy nie jest odseparowany od ruchu pojazdów samochodowych (piesi poruszają się po jezdni). Przykłady: ruch pieszy z DW 600 do ul. Śląskiej (i odwrotnie), ruch pieszy na DK 57 z kierunku Biskupca do ul. Śląskiej (i odwrotnie). Wjeżdżających na skrzyżowanie z ulic Pomorskiej i Sybiraków czekają niemałe trudności w ocenie widoczności. Dla nieznających drogi skrzyżowanie jest mało czytelne (a szczególnie dla ruchu z DK 57 do ulicy Sybiraków). Istniejące rozwiązanie jest niezgodne z wymaganiami obowiązujących warunków technicznych.

 

Nieprawidłowości można zlikwidować tylko poprzez dobór właściwego rodzaju skrzyżowania, czyli w tym przypadku poprzez budowę ronda oraz stwarzając przy nim właściwe warunki dla ruchu pieszego i  rowerowego. Pozostawienie skrzyżowania w obecnym stanie jest niedopuszczalne i będzie świadczyć o podtrzymaniu obecnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu samochodowego i ruchu pieszego na następne lata. Obecny stan to wynik zaległości, które GDDKiA powinna nadrobić. Zaniechanie planowanych działań w obrębie tego skrzyżowania jest karygodne.


Reklama

 

 

Fot. Obecny stan skrzyżowania DK 57 z ulicami: Pomorską, Sybiraków, Mrongowiusza (DW 600), Mazurską.

 

Następny problem to odwodnienie DK 57. Od kilkudziesięciu lat wody opadowe z części ulicy Śląskiej są odbierane przez 3 studzienki ściekowe i dalej przykanalikami doprowadzane są do ich wylotów umiejscowionych w skarpie nasypu drogi, skąd następnie spływają na ulicę Sybiraków i ją zanieczyszczają. Wody opadowe podczas spływu uszkadzają nawierzchnię na części nieutwardzonej ulicy tworząc wyżłobienia. Spływ wód na ulicę Sybiraków obrazuje kolejne zdjęcie.

 

1, 2, 3 – oznaczenia wylotów przykanalików z których następuje spływ wód na ulicę Sybiraków

 

Odprowadzane wody opadowe z drogi nr 57 odprowadzane są na grunty sąsiednie i wyrządzają szkody na ulicy Sybiraków, co jest wbrew prawu (art. art. 29 i 234 Prawa Wodnego) – zatem zarządca DK 57 czyli GDDKiA od kilkudziesięciu lat łamie przepisy i . działa na szkodę zarządcy ulicy Sybiraków i użytkowników ulicy oraz jej mieszkańców. Źle, że Urząd Miejski w Szczytnie już kilkadziesiąt lat to toleruje.

Reklama

 

Przedstawiony opis ukazuje zaszłościowe problemy związane z DK 57, które dawno powinny być rozwiązane. Jest to konieczne dla bezpieczeństwa użytkowników DK 57 już teraz. Planowana budowa obwodnicy nie może być usprawiedliwieniem na odstąpienie od przebudowy ulic Śląskiej i Mickiewicza, nie zlikwiduje przecież wskazanych nieprawidłowości w obrębie opisanego skrzyżowania. Przedstawiona przez GDDKiA w Olsztynie argumentacja jest nie do zaakceptowania dla każdego światłego obywatela naszej szczycieńskiej społeczności.

 

Krzysztof Połukord



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama