Piątek, 19 Kwiecień
Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa -

Reklama


Reklama

Hejt – co ty na to?


Hejt był i będzie, a więc trzeba się na niego uodpornić – taką opinię wyraża jedna z uczestniczek akcji i konkursu o tytułowej nazwie. Akcję zainicjowała grupa szczycieńskich policjantów – profilaktyków, a głównym pomysłodawca była sierżant Joanna Manelska.


  • Data:

- Pomysł zrodził się w obliczu pandemii, która spowodowała, można by powiedzieć, że życie przeniosło się do sieci – mówi pomysłodawczyni. - To problem, który głównie dotknął właśnie młodych ludzi, ograniczając ich bezpośrednie relacje w sytuacji, gdy nawet nauka odbywała się zdalnie. Dodatkowym motywem były też zgłoszenia wręcz przestępczych zdarzeń, związanych właśnie z hejtem.

 

Jednym z takich zdarzeń było np. założenie specjalnej grupy na messengerze, której celem było ośmieszanie i upokarzanie konkretnej osoby – koleżanki bądź kolegi ze szkoły.

 

- I nie był to odosobniony przypadek – dodaje Izabela Cyganiuk, rzecznik prasowa KPP, która w organizacji przedsięwzięcia także uczestniczyła.

 

Realizację projektu zapoczątkował Światowy Dzień Bezpiecznego Internetu, na początku lutego, a zakończył Międzynarodowy Dzień Dziecka. Trzon działań stanowiły wirtualne spotkania z młodzieżą podczas lekcji wychowawczych.

 

- Zainteresowanie ze strony pedagogów szkolnych, wychowawców i samej młodzieży było ogromne – podkreślają obie policjantki. - Właściwie znakomita większość klas ze wszystkich trzech zespołów szkół ponadpodstawowych wzięła udział w tych spotkaniach. Liczymy, że nasze działania profilaktyczne objęły blisko 740 uczniów, młodych mieszkańców Szczytna i powiatu.


Reklama

 

Spotkania były tak zorganizowane, że pozwalały młodzieży na większą otwartość i szczerość. Na ekranie monitorów widoczna była jedynie policjantka. - Uczestnicy wzajemnie się nie widzieli, mogli co najwyżej rozpoznawać się po głosie – mówi pani Joanna. - Ale to chyba wystarczyło, żeby naprawdę aktywnie uczestniczyli w zajęciach, by wyrażali swoje opinie, wskazywali sytuacje, które ich zdaniem stanowiły hejt, ale też i inne nieprawidłowe zachowania, z którymi mieli do czynienia w sieci. W wielu przypadkach młodzież była tak aktywna, że godzina lekcyjna nie wystarczała na poruszenie wszystkich kwestii związanych z cyberprzestępczością i hejtem i umawialiśmy się z daną klasą na kolejne spotkania. Nie należały też do rzadkości sytuacje, kiedy po spotkaniu młodzi ludzie kontaktowali się ze mną już indywidualnie, niejako kontynuując dyskusję.

 

- Do najczęstszych pytań i problemów, jakie były poruszane należało właśnie to, jak reagować na hejt, jak odpowiadać, jak wyrażać własne opinie, by nie zostały za hejt uznane – opowiada policjantka. - Bardzo dużo miejsca i czasu zajmowały nam też rozmowy dotyczące czynów karalnych i odpowiedzialności prawnej nieletnich, co młodzież bardzo interesowało.

 

Po edukacyjno-profilaktycznych spotkaniach młodzi ludzie mieli za zadanie, w wybranej formie, wyrazić swoją opinię odnośnie do hejtowania i innych negatywnych zjawisk w internecie. Większość wybrała formę plastyczną, tworząc – wielu przypadkach – prace imponujące w wyrazie i treści. - „Nagrody” są związane z policyjna pracą. Młodzież miała do wyboru np. zwiedzanie komendy, uczestniczenie w policyjnym patrolu, prezentacje pracy kryminalistyków itp. - Najczęściej wybierano przejażdżkę radiowozem – mówią policjantki. - Taka wyprawa wymaga specjalnego zezwolenia, ale nasi komendanci: Radosław Drach i jego zastępca Andrzej Andraczek, którzy stanowili jury, byli pod tak wielkim wrażeniem prac i opinii przygotowanych przez młodzież, że zgodzili się nawet na te przejażdżki.

Reklama

 

Ogłoszenie wyników nastąpiło w formie – a jakże – wirtualnej, w Dniu dziecka. - Informacja o zwycięzcach ukazała się na stronie internetowej KPP.

 

Wyniki:

I - Katarzyna Kawiecka - kl. II BC, ZS nr 2

II - Julia Sadowska - kl. II a, ZS nr 3

III - Gabriela Niedźwiecka - kl. II LO Gim. ZS nr 2

Wyróżnienia:


- Julia Kaczmarczyk i Patrycja Wronka - kl. I TR ZS nr 1
- Amelia Borkowska - kl. I b ZS nr 3

 

 

 



Komentarze do artykułu

Napisz

Reklama


Komentarze

Reklama