Piątek, 7 Maj
Imieniny: Beniny, Filipa, Judyty -

Reklama


Reklama

„Blik” i pieniędzy oraz towaru nie ma. Uwaga na oszustów!


Coraz więcej oszustw internetowych odnotowują szczycieńscy policjanci. Mimo licznych apeli, niemal codziennie do szczycieńskiej komendy zgłaszają się osoby, które padły ofiarą oszustów internetowych. - Przestępcy wykorzystują każdą okazję, aby się wzbogacić naszym kosztem – przestrzega sierżant Izabela Cyganiuk ze szczycieńskiej policji.



Dokonując zakupów przez Internet czy telefon, kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania – instruuje policjantka. - Korzystajmy ze sprawdzonych aukcji i kupujmy produkty od zaufanych sprzedawców. Wyszukujmy sklepy, które cieszą się dobrą opinią i działają na rynku od dłuższego czasu. Uważnie czytajmy opisy przedmiotów, którymi jesteśmy zainteresowani. Sprawdzajmy wiarygodność sprzedających i rozważnie przelewajmy pieniądze za wybrany towar. Internet tak jak każde inne miejsce nie powinno zwalniać nas z czujności i zachowania zdrowego rozsądku.

 

Ale mimo takich apeli oszukanych wciąż nie brakuje. Tak też było w przypadku 17-latki ze Szczytna, która za pośrednictwem jednego z portali shoppingowych zakupiła bluzę o wartości 200 złotych. 17-latka dokonała przelewu wskazanej kwoty wykorzystując metodę na tzw. „Blika”. Pieniądze te zostały odebrane przez sprzedającego produkt w jednym z bankomatów położonych na terenie woj. podlaskiego, jednak zakupiona bluza nie trafiła do nowej właścicielki.

 

Również 49-letni mieszkaniec Szczytna, który zgłosił się w czwartek, 15 kwietnia do szczycieńskiej komendy zorientował się, że padł ofiar oszustwa. Mężczyzna za pośrednictwem sieci internetowej zakupił tunel foliowy o wartości blisko 250 złotych. Pomimo zrealizowania transakcji, nabyty przez niego towar do chwili obecnej nie dotarł.


Reklama

 

 

Jak zgłosić sprawę na policji?

 

Sprawami oszustw w internecie zajmują się przede wszystkim wydziały do walki z przestępczością zorganizowaną. Nawet jeśli zostałaś oszukana na niewielką kwotę i wydaje ci się, że zgłoszenie sprawy na policji nie będzie miało sensu, jesteś w błędzie. Fikcyjne sklepy internetowe w krótkim czasie oszukują wiele osób. Im więcej poszkodowanych jest w danej sprawie, tym większa szansa na ukaranie osoby, która dokonała takiego oszustwa. W tym momencie policja będzie sumowała straty poniesione przez poszkodowanych i będzie łatwiej trafić do podejrzanego.

 

Pamiętaj! W przypadku oszustwa w internecie koniecznie poinformuj o sprawie swój bank, zastrzeż kartę płatniczą, wyrób nową, prewencyjnie możesz też wyrobić sobie nowy dowód osobisty (istnieje możliwość, że oszust może wykorzystać również twoje dane osobowe), a także zawiadom o wszystkim policję lub prokuraturę. Bez zgłoszenia do organów ściągania nie będzie możliwe odzyskanie pieniędzy.

 

 

Reklamacja w banku

 

Żeby pieniądze wróciły z powrotem na twoje konto, bank musi o tym wiedzieć. Niezbędne będzie więc złożenie reklamacji. Można to zrobić na kilka sposobów: w placówce, mejlem, przez telefon. Jeśli środki zostały ściągnięte bez twojej zgody (bo ktoś wykradł dane twojej karty), koniecznie wskaż dokładną kwotę i datę zrealizowania tej transakcji. Pamiętaj, że im szybciej złożysz reklamację, tym większa szansa na sprawne załatwienie sprawy. Jeśli padłaś ofiarą oszustwa internetowego pamiętaj, że bank może podpowiedzieć ci, co zrobić w takiej sytuacji. Jeśli zapłaciłaś za towar, a on nie został wysłany, warto złożyć skargę do rzecznika finansowego lub do Federacji Konsumentów. Jeśli oszustwo zostało dokonane przez sklep, który ma siedzibę w innym kraju Unii, koniecznie zgłoś ten incydent do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Zawsze warto pójść też na policję albo złożyć zawiadomienie do prokuratury.

Reklama

 

 



Komentarze do artykułu

Napisz

Reklama


Komentarze