Firma Swedwood wraz z PLK wyremontowała fragment linii kolejowej pomiędzy Szczytnem a Wielbarkiem. Oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu, po torach przejechał pierwszy od 10 lat pociąg. Na kolejne przejazdy tą trasą będzie trzeba jeszcze poczekać, ponieważ Swedwood ma problem ze znalezieniem przewoźnika, kt...
Firma Swedwood wraz z PLK wyremontowała fragment linii kolejowej pomiędzy Szczytnem a Wielbarkiem. Oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu, po torach przejechał pierwszy od 10 lat pociąg. Na kolejne przejazdy tą trasą będzie trzeba jeszcze poczekać, ponieważ Swedwood ma problem ze znalezieniem przewoźnika, który chciałby tę linię obsługiwać.
Połączenie kolejowe Szczytno – Wielbark zostało zamknięte 10 lat temu. Prace mające na celu przywrócenie ruchu pociągów na trasie nr 35 na tym odcinku rozpoczęły się w marcu tego roku. Szlak wyremontowano, odtworzony został również most kolejowy w pobliżu stacji Jesionowiec. Koszt remontu wyniósł ponad 300 tysięcy złotych, wysupłane przez Swedwood oraz Polskie Linie Kolejowe. Pomocy udzieliła również gmina Wielbark. Nieczynna od dekady linia została ponownie otwarta w czerwcu.
Ani cargo, ani pasażerów
W założeniu miała ona służyć pomysłodawcy, czyli firmie Sweedwood do przewozu surowców i materiałów do produkcji mebli. - Transport kolejowy byłby przede wszystkim tańszy, dodatkowo zmniejszyłby ilość TIR-ów na drogach regionu – mówi Marcin Witkowski ze Swedwoodu. - Rozmowy z przewoźnikiem mającym świadczyć usługi przewozu cargo spełzły jednak na niczym, ponieważ skalkulowana przez niego cena okazała się znacznie wyższa niż cena transportu drogowego – dodaje. Problem jest również ze wznowieniem ruchu pasażerskiego. Kolej miała służyć pracownikom wielbarskiego oddziału Swedwoodu jako tani środek transportu do pracy i z powrotem. Pociąg relacji Szczytno – Wielbark miał kursować kilka razy dziennie w godzinach odpowiadających zmianom w fabryce. Potrzebny jest jednak szynobus oraz jego obsługa zapewniona przez licencjonowanego przewoźnika. - Nie jesteśmy w stanie dogadać się z jedną ze spółek PKP, która odmawia współpracy tłumacząc, że według jej wyliczeń linia jest nierentowna – tłumaczy Witkowski.
Własny szynobus
Do obsługi linii niezbędne są co najmniej dwa szynobusy, które musiałyby być podsyłane z Olsztyna, co według spółki generowałoby zbyt duże koszty. - Jesteśmy w stanie wynająć własny szynobus, jednak tak czy inaczej musielibyśmy współpracować z jakimś przewoźnikiem, ponieważ sami nie posiadamy licencji niezbędnej do prowadzenia tego typu działalności – tłmaczy Marcin Witkowski. Koszt wynajęcia pojazdu to około 30 tysięcy złotych, ponad drugie tyle przewoźnik zażądał za udostępnienie swoich konduktorów i kierowników pociągu. To dla Swedwoodu cena nie do przyjęcia. - Będziemy się starać znaleźć inne rozwiązanie, myślimy nawet nad wyrobieniem własnej licencji – mówi Witkowski. - Musimy działać na własną rękę, ponieważ samorządy nie chcą w tej sprawie pomóc – dodaje.
Głównie dla pacowników fabryki
- Gdyby linia funkcjonowała w odpowiednich godzinach, umożliwiając dojazd do pracy lub szkoły w Szczytnie, to mieszkańcy Wielbarka niezwiązani ze Swedwoodem również odnieśliby jakieś korzyści, jednak nie jest to w tym momencie niezbędne ze względu na dobrą komunikację autobusową – ocenia wójt Grzegorz Zapadka. Obecnie w wielbarskiej fabryce pracuje około 350 osób zameldowanych na stałe lub tymczasowo w Szczytnie. Stanowią oni głównych potencjalnych pasażerów linii. W ankiecie przeprowadzonej na terenie zakładu wielu z nich zadeklarowało korzystanie z pociągu przy cenie biletu w granicach 4 złotych. Gdyby projekt wypalił szwedzka firma ma w planach wyremontowanie linii nr 35 aż do Chorzel.
Bartłomiej Rząp
fot. Tomasz Mikita
A o tych co zginęli w katastrofie smoleńskiej nic !!!
Wstyd i hańba.
2024-04-23 15:49:52
Piękna inicjatywa. Gratulacje. Praktycznie co tydzień po treningu wychodzę z lasu z workiem śmieci. Moim nieodzownym wyposażeniem stał się worek na śmieci i rękawiczki. Smutne jest to, że trzeba po KIMŚ sprzątać w czasach kiedy tak wiele mówi się o dbaniu o naszą planetę.
Mad_ek
2024-04-23 15:08:50
Gratulacje. Jeśli mogę coś podpowiedzieć w kwestii tych ... posunięć kadrowych.....to postuluję za przywróceniem powagi urzędu.
Gość.
2024-04-23 11:45:39
tenorow bylo trzech. historie piszemy na nowo . SZCZYTNO MA CZWARTEGO
sasek
2024-04-22 21:32:08
Ile jeszcze nienawiści wyrzygacie, bando upośledzonych umysłowo POliniaków z demencją?...Ten pan tyle samo zrobi, dla Szczytna, co Tusk zrobił Polski, czyli nic, bo z tego samego szamba wybił...ale głupkom wystarczą obietnice, prawda?
2024-04-22 21:23:59
Straż miejska do likwidacji. Jankowska itp wypad
Mariola
2024-04-22 19:28:40
Dobrze, a teraz proszę usunąć te wszystkie sztrucle i przyczepki z twarzą Mańkowskiego poparkowane w całym mieście gdzie popadnie. Bezczelny typ.
Jan Kowalski
2024-04-22 17:25:31
Zaufanie jest jak zapałka , drugi raz jej nie odpalisz.
suweren
2024-04-22 15:56:29
Proszę robić swoje zadbać o jedno: ŻEBY MIASTO BYŁO CZYSTE I PRZYJAZNE DLA TURYSTÓW, usuń patologiczną młodzież z chodników, która zaśmieca je gumami i papierosami. Zrobić porządek ze stadionem, zawalone wszystko samochodami. Jako mieszkańcy mamy problemy z jazdą samochodem. No i wsadź nowych ludzi do urzędu, stary układ władzy musi paść. Zmiany na stanowiskach kierowniczych.
Mieszkaniec
2024-04-22 15:18:38
Z oświadczenia majątkowego pana byłego burmistrza wynika że miesięcznie pobierał około 20 000 zł. Teraz czas wrócić do swojego wyuczonego zawodu czyli podawanie piłki na lekcji wfu . Syn niepełnosprawny z tytułem magistra administracji od 5 lat nie może dostać pracy nawet interwencyjnej pani Januszczyk i panie Mańkowski prawda ? Ale widząc oświadczenia majątkowe burmistrza i dyrektor PUP chyba nie zabolało was wyrzucenie w błoto kilkadziesiąt tysięcy na przegraną kampanię .????
Datek
2024-04-22 11:27:53