Sobota, 27 Kwiecień
Imieniny: Sergiusza, Teofila, Zyty -

Reklama


Reklama

Jaką platformę sprzedażową wybrać dla swojego sklepu internetowego?


Na rynku dostępne jest oprogramowanie, które umożliwia uruchomienie własnego sklepu internetowego czasami zaledwie w ciągu kilku minut. Wiodącym językiem, w którym pisze się takie oprogramowanie, jest PHP, jednak możemy też spotkać aplikacje napisane w C# i Javie. My zajmiemy się przeglądem tych najpopularniejszych


  • Data:

Platformy sprzedażowe możemy podzielić na trzy grupy:

  • oprogramowanie bezpłatne, czyli takie, które dostępne jest dla każdego użytkownika, z pełną funkcjonalnością albo z pewnymi ograniczeniami i z możliwością rozszerzenia o dodatkowe elementy za odpowiednią opłatą,
  • oprogramowanie dostarczone z określonymi funkcjonalnościami i w pełni płatne,
  • sklepy internetowe pisane pod konkretne zamówienie.

W moim artykule zaprezentuję przegląd wiodących platform sprzedażowych zarówno w Polsce, jak i na świecie, ale tylko z grupy pierwszej i drugiej. Analiza rozwiązań z trzeciej grupy jest praktycznie niemożliwa, ponieważ nie mamy technicznych możliwości oceny systemów stworzonych na indywidualne zamówienie.

  • oprogramowanie bezpłatne, czyli takie, które dostępne jest dla każdego użytkownika, z pełną funkcjonalnością albo z pewnymi ograniczeniami i z możliwością rozszerzenia o dodatkowe elementy za odpowiednią opłatą,
  • oprogramowanie dostarczone z określonymi funkcjonalnościami i w pełni płatne,
  • sklepy internetowe pisane pod konkretne zamówienie.

W moim artykule zaprezentuję przegląd wiodących platform sprzedażowych zarówno w Polsce, jak i na świecie, ale tylko z grupy pierwszej i drugiej. Analiza rozwiązań z trzeciej grupy jest praktycznie niemożliwa, ponieważ nie mamy technicznych możliwości oceny systemów stworzonych na indywidualne zamówienie.

 

 

Oprogramowanie bezpłatne

Prym w tej grupie wiedzie Prestashop. Jest to najbardziej popularne oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego. Zalety tej platformy sprzedażowej to: brak opłat, duża społeczność (wsparcie zarówno w języku angielskim, jak i polskim), dość intuicyjny panel administratora i stosunkowo dobry projekt od strony bazy danych (niestety nie odzwierciedla się to w kodzie, gdyż skalowalność nie jest mocną stroną Prestashop), co przekłada się też na stosunkowo dobrą wydajność, przy dużej ilości możliwości, jakie oferuje. Również pod kątem SEO mamy możliwość modyfikacji i przystosowania elementów związanych zarówno z produktami, jak i stronami CMS.

 

Wśród wad systemu można wymienić często pojawiające się w nim błędy. Co prawda są one sukcesywnie naprawiane, ale mimo wszystko niesie to za sobą zagrożenie, ponieważ zwykły użytkownik często nie przeprowadza sukcesywnie aktualizacji, a osoby, które chcą włamać się do takiego sklepu uzyskują informacje na temat luk, które znajdują się w starszych wersjach. Kolejna wada, jaką można wymienić w przypadku Prestashop, to płatne moduły z funkcjonalnościami, które czasami u konkurencji są dostarczane za darmo.

Zastosowanie oprogramowania Prestashop warto rozważyć, gdy zaczynamy przygodę ze sprzedażą w Internecie lub jesteśmy już średnio zaawansowanymi właścicielami sklepów i oczekujemy solidnego narzędzia z wieloma możliwościami. Jeżeli podstawowe funkcje dostępne w sklepie nam nie wystarczają, możemy je rozszerzyć za darmo lub odpłatnie poprzez wtyczki.

Prestashop

ZALETY

- bezpłatny
- duża społeczność i wsparcie
- intuicyjny panel administratora
- wysoka wydajność w stosunku do oferowanych możliwości
- duża ilość wbudowanych funkcjonalności
- możliwość rozbudowy o dodatkowe moduły
- szybka reakcja i aktualizacja błędów

WADY

- zagrożenie włamaniem
- często pojawiające się błędy w systemie
- moduły dodatkowe niejednokrotnie są płatne

Kolejnym sklepem, na który warto zwrócić uwagę jest Magento. To jedna z najbardziej rozbudowanych platform dostępnych na ogólnoświatowym rynku, która dostarcza ogromną ilość funkcjonalności zarówno dla obsługi sprzedaży, jak i analiz oraz raportów. Niestety niesie to za sobą również negatywne konsekwencje. Sklep ten wymaga własnego serwera, gdyż generuje duże obciążenie i jego uruchomienie na maszynie wirtualnej jest praktycznie niemożliwe. Dla zwykłego "Kowalskiego" problemem może być również jego obsługa od strony administratora, gdyż panel jest mało intuicyjny, a modyfikacje kodu wymagają zaawansowanej wiedzy programistycznej i sporego doświadczenia.

 

Magento posiada bardzo dobre wsparcie techniczne (tylko w języku angielskim), a także możliwość rozbudowy o dodatkowe moduły (najczęściej płatne) i daje się łatwo optymalizować pod kątem samego pozycjonowania. Oprogramowanie jednak nie nadaje się do małych sklepów, ponieważ koszty jego utrzymania i modyfikacji są znaczne i przewyższają korzyści płynące z rozbudowanych i zaawansowanych funkcjonalności.

Magento

ZALETY

- bezpłatny (Magento Community Edition)
- rozbudowany zakres funkcjonalności
- bardzo dobre wsparcie techniczne
- możliwość rozszerzania o dodatkowe moduły
- łatwość optymalizacji pod kątem pozycjonowania
- dedykowany dla dużych sklepów

WADY

- konieczność posiadania wydajnego serwera
- mało intuicyjny panel administratora
- moduły dodatkowe zazwyczaj płatne
- wysokie koszty utrzymania i modyfikacji oprogramowania

Napisałem przed chwilą o dwóch sklepach, które przeznaczone są dla sprzedawców z dużą ilością produktów i potrzebujących zaawansowanych funkcjonalności. A jak sytuacja wygląda z tymi mniejszymi? Co zrobić, gdy użytkownicy nie potrzebują dużej ilości funkcjonalności, a sklep zawiera jedynie kilkanaście produktów? Dla nich również przygotowane jest rozwiązanie.

Takim sklepem jest Quick.Cart. Autorami tego rozwiązania są polscy programiści, a sklep przygotowany jest głównie dla osób, dla których liczy się przede wszystkim prosta obsługa i duża wydajność. Jakie są zalety tego rozwiązania? Baza danych oparta na plikach, a nie na bazie SQL, panel administracyjny, choć czasami toporny w obsłudze, jest bardzo intuicyjny. Aplikacja posiada dokumentację i wsparcie społeczności (dostępne również w języku angielskim), jest przyjazna dla SEO, a wydajnością przerasta praktycznie wszystkie skrypty, jakie znajdują się obecnie na rynku.

 

Oczywiście jeżeli mówimy o zaletach, należy wspomnieć też o wadach. Proste rozwiązania są dobre, ale niestety mają ograniczenia. Baza danych oparta na plikach płaskich sprawia, ze im więcej danych załadujemy do sklepu, tym wolniej będzie on działał. Drugą negatywną cechą Quick.Carta jest bardzo mała baza darmowych rozszerzeń. Dodatkowe funkcje są dostępne dopiero w wersji płatnej. Modyfikacje sklepu (zarówno funkcji, jak i szablonów), wymagają znajomości języka PHP a także technologii CSS i HTML, a żeby stworzyć sobie własną wersję szablonu, dostosowaną do urządzeń mobilnych, należy również zaczerpnąć wiedzy o Responsive Web Design. Niemniej, sklep ten jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które mają w swojej ofercie stosunkowo mało produktów i dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce.

Quick.Cart.

ZALETY

- prosta obsługa
- duża wydajność
- baza danych oparta na plikach (mała ilości produktów)
- intuicyjny panel administracyjny
- wsparcie społeczności
- oprogramowanie przyjazne dla SEO
- dobre rozwiązanie dla małych sklepów

WADY

- bardziej zaawansowane funkcje dostępne tylko w wersji płatnej
- mała ilość dodatków
- modyfikacje funkcjonalności i wyglądu sklepu wymagają dodatkowej znajomości technologii (PHP, CSS i HTML)
- baza danych oparta na plikach (duża ilość produktów)

 

Oprogramowanie komercyjne

Jeżeli potrzebujesz dla swojego sklepu funkcjonalności, które są unikatowe i wymagają specjalnego procesu wdrożeniowego, to raczej będą one oparte o silniki autorskie. Taka ścieżka jest dobrym wyborem, jeżeli chcesz mieć własne, uszyte na miarę rozwiązanie. Oczywiście w tym wypadku, żeby nie zostać „wpuszczonym w maliny”, należy zwrócić uwagę na wiele aspektów związanych z takim zakupem. Jest to jednak temat dość obszerny od strony technicznej, który wytłumaczę w osobnym artykule i przybliżę proces analizy i wyboru takiego rozwiązania.

Płatne sklepy oferują określony zestaw funkcjonalności (przykłady tych najbardziej popularnych) i najczęściej charakteryzują się jedną główną cechą dodatkową - wsparciem technicznym użytkownika, choć nie jest to jedyny atut, którym wyróżniają się na tle bezpłatnej konkurencji.

Pierwszym przypadkiem, jaki rozpatrzymy, jest Shoper. Sklep można kupić zarówno w pakiecie abonamentowym, jak i w postaci licencji samodzielnej. Co go wyróżnia? Dla polskiego klienta dostarczonych jest wiele funkcjonalności dedykowanych na nasz rynek (np. obsługa płatności, firm kurierskich, serwisów aukcyjnych i porównywarek cen), bardzo dobre wsparcie dla właściciela sklepu w zakresie obsługi i funkcji oprogramowania, a także stały rozwój (naprawa błędów, dodawanie funkcjonalności) i gotowe szablony, które można wdrożyć bezpośrednio z panelu administratora (bezpłatne i płatne). Plusem jest również dobre wsparcie dla SEO. Niestety aplikacja ma także swoje wady: na słabszym serwerze sklep funkcjonuje bardzo wolno. To samo dotyczy też sytuacji, w której będziemy mieli dużą ilość produktów (problemy mogą się zacząć nawet przy kilkuset), modyfikacje od strony programistycznej wymagają sporej wiedzy i doświadczenia, a szablony oparte o smarty również nie są najprostszym elementem do zmian. Dodatkowo, każda modyfikacja blokuje aktualizację aplikacji i trzeba robić to ręcznie, na podstawie dokumentacji wydrukowanej z GIT'a.

 

Jaki wniosek? Shoper jest prosty, zamawiasz i masz w ciągu kliku minut gotowe, zainstalowane oprogramowanie dla każdego. Jeżeli jednak ważniejsza niż kompleksowe wsparcie techniczne użytkownika jest dla Ciebie wydajność, cena, bądź skalowalność, sklep ten należy pominąć w procesie wyboru. 

 

 

 

Shoper

ZALETY

- duża liczba dedykowanych funkcjonalności (np. obsługa płatności, firm kurierskich, serwisów aukcyjnych i porównywarek cen)
- bardzo dobre wsparcie techniczne w zakresie obsługi
- gotowe szablony, które można wdrożyć samodzielnie
- dobre wsparcie dla SEO
- szybka instalacja
- wsparcie w języku polskim

WADY

- powolna praca na słabszych serwerach i w przypadku dużej ilości produktów
- modyfikacje od strony programistycznej wymagają dużej wiedzy i doświadczenia
- każda modyfikacja kodu sklepu blokuje aktualizację i trzeba robić to ręcznie
- koszty

Kolejną aplikacją, którą jeszcze pamiętam sprzed kilku lat, jest IAI-Shop. Skrypt jest również popularny na polskim rynku i oferuje pakiet abonamentowy, a także licencję wdrożeniową, czyli system rozliczeń jest podobny, jak w Shoperze. Zaletami sklepu są na pewno liczne funkcjonalności związane z zarządzaniem sprzedażą, integracją z zewnętrznymi systemami np. aukcyjnymi, dostawcami usług płatności, firmami kurierskimi, a także wsparcie w języku polskim (choć dodatkowo płatne).

 

Wśród wad sklepu można wymienić (w mojej subiektywnej ocenie) mało czytelny panel administratora, duże koszty uruchomienia (rozdrobniony system pobierania opłat - opłata aktywacyjna, opłata miesięczna, opłata za świadczenie wsparcia użytkownika), a w konsekwencji dodatkowe koszty miesięczne, jeżeli sklep będzie się rozwijał.

IAI-Shop

ZALETY

- wielość funkcji związanych z zarządzaniem sprzedażą
- integracja z zewnętrznymi systemami np. aukcyjnymi, dostawcami usług płatności, firmami kurierskimi
- wsparcie w języku polskim (dodatkowo płatne)

WADY

- mało czytelny panel administratora
- duże koszty uruchomienia
- dodatkowe koszty miesięczne

Tak jak w przypadku bezpłatnych platform, wybraliśmy 3 przykłady, tak tutaj przyjrzymy się ostatniemu sklepowi, jaki chciałbym wymienić. Jest to RedCart. Na początku warto wspomnieć o licencji - sklep jest sprzedawany na zasadzie abonamentu wraz z hostingiem. Instalacja i wdrożenie aplikacji jest bardzo szybkie, wszystko jest proste dla przeciętnego „Kowalskiego”, będącego właścicielem danego sklepu. System posiada, podobnie jak poprzednie rozwiązania, bardzo rozbudowany zakres dodatkowych funkcji, takich jak integracje z zewnętrznymi dostawcami (np. płatności). Zaletami sklepu na pewno są: prosty i intuicyjny interfejs użytkownika panelu administracyjnego, niskie koszty utrzymania samej platformy sprzedażowej podczas eksploatacji w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, a także możliwość uzyskania wsparcia przez chat, email i telefon.

 

Jak każdy sklep, tak i ten ma swoje wady, przede wszystkim nie mamy możliwości ingerencji w kod, wszystkie modyfikacje robi sam RedCart, a z opinii użytkowników, jakie można znaleźć w Internecie, wynika, że z dotrzymywaniem terminów są raczej problemy. W przypadku chęci skorzystania z takiej opcji rozwoju, koszty mogą znacznie wzrosnąć.

RedCart

ZALETY

- sklep sprzedawany na zasadzie abonamentu wraz z hostingiem
- szybka instalacja i wdrożenie aplikacji
- prosty i intuicyjny panel administratora
- rozbudowany zakres dodatkowych funkcji
- niskie koszty utrzymania samej platformy sprzedażowej
- możliwość supportu przez chat, email i telefon

WADY

- brak możliwości ingerencji w kod
- wszystkie modyfikacje wprowadza sam operator sklepu
- problemy z terminowością
- każda czynność administracyjna jest płatna

Wybór sklepu internetowego zależy od wielu czynników, zobacz co możesz z tym zrobić na https://widzialni.pl/pozycjonowanie/. Celem tego artykułu nie było wskazanie tego, który jest najlepszy, a jedynie pokazanie, jakie możliwości w ogóle są dostępne. Temat, jak wybrać sklep internetowy, do jakich zastosowań i na co należy zwrócić uwagę, będzie jeszcze poruszony na naszym blogu. Zapraszam do śledzenia wpisów i komentowania.

 

 

 



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama